Het Vvw-metro kent de volgende werkplekbeveiligingsmaatregelen ter voorkoming van aanrijdgevaar (VVW-Metro art 4.9); buiten bedrijf, buiten dienst, fysieke afscherming, persoonlijke waarneming, bzb-metro. De middelen die de lwb-metro ter beschikking staan om bovenstaande maatregelen te realiseren staan in deze catalogus.
Om als organisatie gecertificeerd te worden voor het stellen van Nvw-/Vvw-veiligheidspersoneel en/of werkplekbeveiliging gelden bepaalde eisen. Naast deze certificeringsregeling zijn het ’toetsingskader voor de certificerende instellingen’ en de ‘regeling nieuwe toetreders Certificeringsregeling personeel stellen (PS) en werkplekbeveiliging (WPB)’ van toepassing.
Dit certificeringschema gaat in op middelen ter voorkoming van aanrijding door spoorgebonden materieel. Alle producten voor het hoofdspoor die de arbeidsveiligheid verhogen, bevorderen en/of ondersteunen vallen binnen de scope van dit schema.
Keuringen mogen uitsluitend uitgevoerd worden door keuringsinstituten die:
Lees in dit document bij welke instellingen u terecht kunt.
Dit document vermeldt de duur van de geldigheid voor certificaten en van medische en psychologische keuringen.
Werkplekbeveiligingsmiddelen die voor het spoor worden gebruikt, dienen door Stichting railAlert gecertificeerd te zijn. De certificeringseisen en (toetsings-)kaders voor werkplekbeveiligingsmiddelen staan verwoord in dit document.
Handleiding voor het gebruik van de landelijke lijst VVW HS voor opdrachtnemers.
Om de kwaliteit van de bouwstenen te kunnen garanderen, heeft railAlert een erkenningsprocedure ontwikkeld. Onderdeel van deze erkenningsprocedure is een duidelijk beoordelingskader dat tot stand is gekomen na afstemming en met inbreng van diverse betrokkenen uit de spoorbranche. Alleen de bouwstenen die zijn goedgekeurd door railAlert, worden erkend en opgenomen in het DVP-programma
Dit huishoudelijk reglement bevat procedures omtrent benoeming, zittingstermijn, bijeenkomsten, taakstelling, werkwijze en besluitvormings- en bezwaarprocedures voor het Centraal Collega van Deskundigen van Stichting railAlert (CCvD)
Deze LMRA helpt om in de voorbereiding en uitvoering meer aandacht te besteden aan veilig werken met een krol, zodat elke machinist een veilig uitvoerbare opdracht krijgt die past bij de capaciteit van de kraan, de hijslasten en de werklocatie.
Tijdens graafwerkzaamheden langs het spoor worden onverwacht onbekende, niet gelabelde kabels van nutsbedrijven aangetroffen. In één geval slaan er tijdens het graven vonken over van de kabel naar de schep van een medewerker. In het andere geval slijpt de medewerker een afgedopte kabel door.
Tijdens werkzaamheden in de bovenleiding kan het voorkomen dat er een potentiaalverschil ontstaat tussen de werkbak/bovenleiding en zwevende of (slecht) geaarde geleiders (zoals bijvoorbeeld bovenleidingsportalen of -palen). Dit spanningsverschil kan leiden tot zeer gevaarlijke situaties voor de monteur.
Tijdens onderhoudswerkzaamheden in een gelijkrichterstation van de tram is een monteur in aanraking gekomen met een meetwaardeomvormer waar 600 volt op stond.
Tijdens het plaatsen van een ZKL (zelfsignalerende kortsluitlans) ten behoeve van een buitendienststelling voor het schoonmaken van de perronsporen, wordt de ZKL in een verkeerd spoor geplaatst, met als gevolg aanrijdgevaar door treinverkeer. Tevens valt er een sein af voor een naderende trein.
Tijdens werkzaamheden wordt een grote haakse slijper gebruikt. Bij een poging om de slijpmachine aan te zetten, blijkt dat de automaatzekering van de 230 Volt in de vrachtwagen uitgeschakeld is. Na het resetten van de automaatzekering wordt de stekker van de machine opnieuw in de verlenghaspel gestoken, waarna de slijpschijf begint te draaien en de slijpmachine vooruit rolt. Hierbij wordt één van de medewerkers in beide benen geraakt. Het slachtoffer is enkele maanden arbeidsongeschikt door dit ongeval.
Er heeft een veiligheidsincident plaatsgevonden op een spoorviaduct, waarbij door toedoen van een “laag rijdende” KROL stalen roosters loskwamen en op de ondergelegen openbare weg vielen.
Als een carbonfiber gps-stok op een beschadigde kabel wordt geplaatst kan de gebruiker/bedienaar een elektrische schok krijgen. Afhankelijk van de omstandigheden en de hoogte van de spanning kan daarmee een levensbedreigende situatie ontstaan!
In de nacht botst bij station Almere Oostvaarders een lege stadsbus tegen een bedrijfswagen van een spooraannemer die half op een busbaan geparkeerd staat. De bedrijfswagen wordt daarbij tegen een daarvóór geparkeerde andere bedrijfswagen gekatapulteerd.
Bij werkzaamheden botst een rangerende trein op het naast gelegen spoor tegen de graafbak van de KROL die binnen gevarenzone A van het nevenspoor is gekomen. Er is alleen sprake van materiële schade.
Door een storing stond er een hogere spanning op de installatie dan de reguliere bedrijfsspanning, waardoor de multimeter OL aangaf. De meetwaarde OL was voor de monteur vanuit het ontwerp van de installatie niet te beredeneren en vormde om die reden geen waarschuwing, hetgeen uiteindelijk mede heeft bijgedragen aan een (elektriserings)incident.
Kenmerkend voor alles wat railAlert doet is de betrokkenheid bij en inbreng door de aangesloten partijen, want: samen werkt! Dit is ons manifest.
In dit document zijn de medische geschiktheidseisen, voor alle veiligheidstaken per soort railinfrastructuur (trein, tram, metro) benoemd.
Tweemaal per jaar informeren wij over de wijzigingen en/of toevoegingen in certificeringsschema’s, examens, brancherichtlijnen en erkenningsregelingen. Dit gebeurt steeds op 1 mei en 1 november. Met deze brief vervallen de vorige versies van genoemde documenten. Abonnees van onze nieuwsbrief ontvangen deze brieven rechtstreeks in hun mailbox.
Binnen de railinfrabranche is voor de beheersing van arbeidsrisico’s een arbocatalogus1 beschikbaar voor bedrijven. Hierin is de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsveiligheid uitgewerkt naar praktische, uitvoerbare regels. Het NVW met de onderliggende documenten2 is een integraal onderdeel van deze arbocatalogus en bevat de uitwerking op het gebied van het aanrijdgevaar en elektrocutiegevaar.
Poster geluidssignalen voor ploegleden bij trein, tram en metro.
Poster met handseinen aan machinisten en bestuurders voor trein, metro & tram.
De naleving van de Procedure Overstroppen van overweginstalla9es (RLN60001-9) laat veel te wensen over, getuige vele constateringen uit de praktijk. Derden en alle partners bij een project lopen hierdoor onnodig grote risico’s.
Presentatie van het webinar over Drillster (18 januari 2024).
In dit document zijn de psychologische geschiktheidseisen, per veiligheidstaak en per soort spoor (trein, tram en metro) benoemd.
Dit document beschrijft een kwantitatieve analyse van de veiligheidsincidenten die in 2022 zijn gemeld door de bij railAlert aangesloten bedrijven.
Dit reglement bevat de procedures voor een bezwaar en een beroep naar aanleiding van de uitslag van de beoordeling van vakbekwaamheid. De beschreven procedures hebben betrekking op het indienen, de beoordeling en het afhandelen van een bezwaar en een beroep.
Dit reglement bevat de procedures voor de boordeling van de vakbekwaamheid. De beschreven procedures hebben betrekking op de voorbereiding en de uitvoering van de beoordeling van vakbekwaamheid. Het reglement is van toepassing voor alle bij de uitvoering van de beoordelingen van vakbekwaamheid betrokken functionarissen en instanties
Wij vragen de branche extra alert te zijn op de specifieke gevaren rondom het in- en uitzetten van rail-wegvoertuigen.
railAlert dringt aan op extra voorzorgsmaatregelen en roept de sector op om het achteruitrijden met KROLs zoveel mogelijk te vermijden en altijd begeleid uit te voeren wanneer het onvermijdelijk is.
Mobiele werkplekbeveiligingsmiddelen dienen bij certificering te voldoen aan een set vastgestelde normen. Dit document is een richtlijn voor de eisen aan te certificeren middelen.
Spoorwerkers zijn onder bepaalde omstandigheden niet te zien op de camera’s van de KROL. Deze praktijktip is voor machinisten die een KROL besturen en voor mensen die in de buurt van een KROL werken.
Het Vvw-hs geeft, op het gebied van hoogspanning, invulling aan de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit op het gebied van de elektrotechniek. Voor mensen en organisaties die werken in/nabij de railinfra, bij/in opdracht van/met toestemming van ProRail, waarbij sprake is/kan zijn van elektriseringsgevaar.
In het Vvw-metro staan regels voor de veiligheid bij het werken op, aan, in of nabij de metrobaan. In het vervolg van dit document wordt dit kortweg aangeduid met ‘werken op de metrobaan’. Het Vvw-metro is van toepassing op metrosystemen. Het kenmerk van deze systemen is dat ‘op sein’ gereden wordt.
In het Vvw-tram staan regels voor de veiligheid bij het werken op, aan, in of nabij de trambaan. Het Vvw-tram is van toepassing op tramsystemen. Het kenmerk van deze systemen is dat ‘op zicht’ gereden wordt.
Op 1 juli 2012 heeft ProRail de Safety Culture Ladder (SCL) geïntroduceerd. ProRail vindt het erg belangrijk, dat juist ook de Werkplekbeveiligingsbedrijven en Personeelstellers actief zijn in het verder verbeteren van de veiligheidscultuur. Mede daarom heeft ProRail besloten de SCL als minimumeis op te nemen in de ProRail erkenningsregeling (branchedeel ‘Werkplekbeveiligingsbedrijven en Personeelstellers’).