Verbinden en samen verkennen hoe we stappen kunnen zetten, dat was het doel van het Nachtcongres dat we samen met Strukton en ProRail organiseerden in de nacht van 17 op 18 januari 2025.
We kijken terug op een geslaagd evenement met ruim 150 deelnemers en gaan voortvarend aan de slag met de opvolging.
Ontbijtsessies
Door middel van ontbijtsessies praten we verder over een aantal onderwerpen. Vanaf daar gaan we daadwerkelijk impact maken. Als je geïnteresseerd bent in de ontbijtsessies schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden we je op de hoogte.
Presentaties en eindfilm
Bij dit nieuwsbericht staan de presentaties die tijdens het Nachtcongres gegeven zijn. Ook hebben we een korte film laten maken waarmee u de sfeer van de nacht toch nog een beetje mee kunt krijgen als u niet aanwezig was.
ProRail heeft een belangrijke Safety Alert uitgebracht naar aanleiding van veiligheidsrisico’s bij breakunits die onderdeel zijn van de waterinstallaties op emplacementen.
Uit onderzoek blijkt dat water in de verdiepte behuizingen van breakunits het veilig afschakelen van de installatie kan belemmeren. Daarnaast is vastgesteld dat schroeven in de wanden van sommige behuizingen onder spanning kunnen staan, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties voor werkenden in en rondom deze installaties.
Deze situaties vereisen extra alertheid en strikte naleving van veiligheidsprocedures. ProRail heeft direct maatregelen aangekondigd en werkt aan structurele oplossingen om de risico’s te beperken en toekomstige incidenten te voorkomen. Verdere informatie over de risico’s, aanbevelingen en contactpersonen is beschikbaar in de Safety Alert.
Nederland heeft een van de drukste spoorwegnetwerken van Europa. Iedere dag vervoeren we meer dan een miljoen reizigers. Achter de schermen werken honderden mensen ’s nachts om de infrastructuur veilig en betrouwbaar te houden. Nachtwerk is essentieel, maar niet zonder impact: op gezondheid, werk-privébalans en de aantrekkelijkheid van het beroep.
Tijdens het congres in de nacht van 17 op 18 januari 2025 brengen railAlert, ProRail en Strukton Rail professionals en stakeholders samen om de uitdagingen en kansen van nachtwerk te bespreken. Wat zijn de gezondheidseffecten? Hoe vinden we een balans tussen veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid? En hoe zorgen we ervoor dat nachtwerk in de toekomst aantrekkelijk én verantwoord blijft?
Samen zetten we een stip op de horizon met concrete acties, inzichten en inspirerende sprekers zoals:
Programma in vogelvlucht
Het programma start om 21.30 uur met een aftrap door nachtvoorzitter Thijs van Kessel (railAlert). U kunt rekenen op inspirerende lezingen, een interactieve paneldiscussie en concrete handvatten voor beleid. We sluiten af met concrete voorstellen en adviezen voor de toekomst van nachtwerk in de railsector.
Schrijf u nu in
Meld u vandaag nog aan en help mee nachtwerk in de railsector duurzamer en gezonder te maken. Samen zorgen we dat nachtwerk niet ontspoort!
Een railinfra- branche waarin veiligheid en gezondheid de hoogste prioriteit hebben. Dat is ons doel. Alleen door het samen te doen én van elkaar te leren worden we beter en kunnen we gevaarlijke situaties en ongevallen nu en in de toekomst te voorkomen. Daarom is het delen van kennis en het leren van incidenten van levensbelang.
Om gevaarlijke situaties centraal te registreren en met elkaar te kunnen delen gebruikten we tot voorkort het railAlert veiligheidsdashboard. Dit systeem werd als niet gebruiksvriendelijk ervaren. Daarom hebben we samen met verschillende partijen binnen de branche gekeken naar een betere registratiemethode.
Van dashboard naar Excel-formulier
Als oplossing hebben we gekozen voor een Excel-formulier. Het veiligheidsdashboard komt daarmee te vervallen. Het nieuwe formulier biedt veel voordelen ten opzichte van het veiligheidsdashboard:
• Het is eenvoudig te gebruiken en laagdrempelig.
• Er is geen inlog meer nodig.
• Het aantal invulvelden is verminderd.
• Gegevens kunnen eenvoudig geïmporteerd worden vanuit andere bestanden en registratiesystemen.
• Keuzelijsten in de invulinstructie maken het formulier geschikt voor verschillende
registratiesystemen.
• Aanpassingen in het formulier kunnen snel door railAlert worden doorgevoerd.
De velden in het nieuwe formulier zijn zorgvuldig gekozen en worden direct gebruikt in de rapportages. Als er aanvullende informatie nodig is vragen we deze op. Durf transparant te zijn en deel je incidenten met ons, alleen dan komen we samen écht verder.
Deel je incidenten maandelijks en mail het formulier naarsamenbeter@railalert.nl
Deel uw ervaringen
Een nieuwe manier van werken is altijd even wennen. We horen graag uw ervaringen na het werken met het nieuwe formulier en eventuele opmerkingen waarmee we het nog verder kunnen verbeteren. Laat het ons weten via samenbeter@railalert.nl!
Het nieuwe formulier kunt u vinden via de de pagina Samen Beter.
Tweemaal per jaar informeren wij u over de wijzigingen en/of toevoegingen in certificeringsschema’s, examens, brancherichtlijnen en erkenningsregelingen. Dit gebeurt steeds op 1 mei en 1 november. Met dit bericht vervallen de vorige versies van hierna genoemde documenten. Abonnees van onze nieuwsbrief ontvangen deze berichten rechtstreeks in hun mailbox.
Certificeringsschema’s
Per 1 november 2024 zullen de hierna opgesomde nieuwe of geactualiseerde certificeringsschema’s (en eventueel bijbehorende praktijkdocumenten) worden ingevoerd, tenzij hierna anders vermeld. De oude praktijkbeoordelingslijsten mogen vanaf dat moment niet meer gebruikt worden.
Veiligheidstaken regelgeving Normenkader veilig werken (Nvw) en Voorschrift veilig werken aanrijdgevaar trein (Vvw-at)
De volgende documenten zijn gewijzigd vanaf 1 januari 2025:
• Certificeringsschema Veiligheids- en gezondheidscoördinator Ontwerpfase (VGC-O) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Veiligheids- en gezondheidscoördinator Ontwerpfase (VGC-O) versie 1.0
• Certificeringsschema Veiligheids- en gezondheidscoördinator Uitvoeringsfase (VGC-U) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Veiligheids- en gezondheidscoördinator Uitvoeringsfase (VGC-U) versie 1.0
• Certificeringsschema Werkplekbeveiliger Voorbereidende taken (WB-V) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Werkplekbeveiliger Voorbereidende taken (WB-V) versie 1.0
• Certificeringsschema Werkplekbeveiliger Uitvoerende taken (WB-U) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Werkplekbeveiliger Uitvoerende taken (WB-U) versie 1.0
• Certificeringsschema Werkplekbeveiliger Ontwerpende taken (WB-O) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Werkplekbeveiliger Ontwerpende taken (WB-O) versie 1.0
• Certificeringsschema Leider Werkplek Beveiliging/Leider Lokale Veiligheid (LWB/LLV) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Leider Werkplek Beveiliging/Leider Lokale Veiligheid (LWB/LLV) versie 1.0
• Certificeringsschema Begeleider Buiten Dienst gesteld spoor (BBD)versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Begeleider Buiten Dienst gesteld spoor (BBD)versie 1.0
• Certificeringsschema Gereedschapsmachinist (GMCN) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Gereedschapsmachinist (GMCN) versie 1.0
• Certificeringsschema Veiligheidsman/Grenswachter (VHM/GRW) versie 2.0
• Praktijkbeoordeling Veiligheidsman/Grenswachter (VHM/GRW) versie 1.0
• Praktijkbeoordeling Beoordelen Infrabeschikbaarheid (BI) versie 1.0
• Beoordelingsinstructie voor de praktijkbeoordelaar Nvw-taken versie 1.0
De nieuwe certificeringsschema’s en bijbehorende praktijkbeoordelingsformulieren voor de bovenstaande taken zullen per 1 januari 2025 in gebruik worden genomen. De oude praktijkbeoordelingslijsten mogen vanaf dat moment niet meer worden gebruik.
Voorbereidende en uitvoerende taken Normenkader veilig werken (Nvw) en Voorschrift veilig werken aanrijdgevaar trein (Vvw-at)
Herziening certificeringsschema’s voorbereidende en uitvoerende taken Normenkader veilig werken
In 2023 is het programma herziening certificeringsschema’s Nvw-taken gestart. Bij de herziening worden de huidige certificeringsschema’s tegen het licht gehouden. Uitgangspunten bij de herziening zijn:
• Meer uniformiteit in de schema’s
• Beter leesbare opbouw
• Overzichtelijke criteria
• Toelichting op criteria
Deze herziening is tot stand gekomen met een klankbordgroep, waarbij onder andere de bij railAlert bekende opleidingsbedrijven en de BWR vertegenwoordigd waren. Aansluitend aan de herziening zullen ook de toetsmatrijzen, cesuur en praktijkbeoordelingen worden aangepast. De nieuwe certificeringsschema’s zullen per 1 november 2024 ’ter inzage’ worden gepubliceerd.
Vernieuwing kennistoetsen voorbereidende en uitvoerende Nvw-taken (trein)
Met ingang van 1 januari 2025 zullen de vernieuwde kennistoetsen voor de voorbereidende en uitvoerende Nvw-taken in gebruik genomen worden. Het betreft de volgende taken:
• Veiligheids- en gezondheidscoördinator Ontwerpfase (VGC-O)
• Veiligheids- en gezondheidscoördinator Uitvoeringsfase (VGC-U)
• Werkplekbeveiliger Voorbereidende taken (WB-V)
• Werkplekbeveiliger Uitvoerende taken (WB-U)
• Werkplekbeveiliger Ontwerpende taken (WB-O)
• Leider Werkplek Beveiliging/Leider Lokale Veiligheid (LWB/LLV)
• Werkzone Leider Veiligheid (WLV)
• Begeleider Buiten Dienst gesteld spoor (BBD)
• Gereedschapsmachinist (GMCN)
• Veiligheidsman/Grenswachter (VHM/GRW)
Wijzigingen certificering Begeleider Buiten Dienst gesteld spoor
Met ingang van 1 januari 2025 vervalt de praktijktoets aan-/ en afkoppelen voor de begeleider buiten dienst gesteld spoor.
Per 1 januari zijn volgens het nieuwe certificeringschema de volgende modules (kennistoetsen) beschikbaar:
• Module A: Basismodule BBD.
• Module B: Aanvullende certificering BBD ten behoeve van classificatie BBD 3.
• Module A+B: Module bedoeld voor de hercertificering. Een initiële kandidaat mag deze module ook volgen.
De opzet van de modules is als volgt:
• Een kandidaat BBD kan instromen op de basismodule A om na het met succes afronden van deze module zich te kwalificeren voor de BBD met classificaties BBD 1 en BBD 2.
• In de periode tot de eerste hercertificering (3 jaar) heeft de kandidaat de gelegenheid om module B te behalen om zich te kwalificeren voor de classificatie BBD 3.
• Bij hercertificering volgt de kandidaat beide modules (A+B).
Simulatietoets veiligheidscommunicatie (trein)
Op dit moment wordt getest of bij de simulatietoets veiligheidscommunicatie gebruikgemaakt kan worden van een PowerPoint-presentatie in plaats van papieren documentatie. Voor deze test zal voor de taak Gmcn een pilot in gang worden gezet. Als de pilot slaagt, zal de wijze van examineren verder worden uitgerold. Wordt de pilot met succes afgerond, dan zullen ook de overige simulatietoetsen op deze wijze worden uitgevoerd.
Over het verloop van de pilot en de invoering van de vernieuwde simulatietoetsen informeren wij u in de brief van 1 mei 2025.
Vernieuwing casusexamen werkplekbeveiliger uitvoerende taken (trein)
De volgende casussen voor de certificering werkplekbeveiliger uitvoerende taken zijn herzien en zijn in gebruik genomen:
• Veiligheidsorganisatie
• Plan fysieke afscherming
• Plan gegarandeerde waarschuwing
• Instructie persoonlijke waarneming (veiligheidsman)
• Instructie persoonlijke waarneming (grenswachter)
In de loop van 2025 zullen ook de casussen met betrekking tot de beveiligingssystemen en voertuiginstructie vernieuwd worden.
Over de invoering van deze casussen informeren wij u in de nieuwsbrief van 1 mei 2025.
Vernieuwing casusexamen Werkplekbeveiliger Voorbereidende taken (WB-V) (trein)
Conform het nieuwe certificeringschema zullen in de loop van 2025 de volgende casussen beschikbaar komen voor de Werkplekbeveiliger Voorbereidende taken:
• Beoordelen en aanvullen RI&E
• Aanleveren informatie voor buitendienststelling
• Opstellen VTI-voorblad
• Opstellen instructies PW, GW, FA
Over de invoering van deze casussen informeren wij u in de nieuwsbrief van 1 mei 2025.
Vernieuwing casusexamen Werkplekbeveiliger Ontwerpende taken (WB-O) (trein)
In de loop van 2025 zullen de volgende casussen voor de Werkplekbeveiliger Ontwerpende taken vernieuwd worden:
• Ontwerpen werkplekbeveiliging NCBG incl. WOT
• Ontwerpen werkplekbeveiliging CBG incl. WOT
• Ontwerpen werkplekbeveiliging Vrije baan incl. WOT
• Opstellen VTI-beeldinstructie
Over de invoering van deze casussen informeren wij u in de nieuwsbrief van 1 mei 2025.
Herziening wijze van praktijkbeoordelingen voorbereidende en uitvoerende taken Normenkader veilig werken.
Een onderdeel van de herziening van de certificeringsschema’s is de nieuwe wijze van praktijk beoordelen. Met de voorgestelde nieuwe wijze van beoordelen hopen wij tegemoet te komen aan de wensen van de branche.
Het beoordelingsformulier is aangepast op de volgende punten:
• Het “vinkenlijstje” is verwijderd. Het staat bedrijven vrij om de beoordeling op eigen wijze in te vullen zolang deze het certificeringsschema volgt.
• In het formulier is ruimte opgenomen om beperkingen, classificatie en maatregelen t.b.v. de vakbekwaamheid te vermelden. Dit formulier is voor de eigen administratie van het bedrijf en mag niet worden verstuurd aan het Bureau voor Toetsing en Certificering (BTC).
• Het aangepaste voorblad van het beoordelingsformulier dient wel te worden verstuurd naar het Bureau voor Toetsing en Certificering (BTC).
Als handreiking voor de nieuwe vorm van de leerroute en het praktijkbeoordelen is gekozen voor een invulling bestaande uit leerroute-trajecten waarbij gebruik gemaakt mag worden van het modulair systeem Uitvoeringsactiviteiten Professionaliseringstraject Vakbekwaamheid (UPV’s).
De instructie voor het beoordelen van de vakbekwaamheid bij Nvw-taken is teruggebracht naar één generiek document.
Een uitgebreide toelichting op de nieuwe werkwijze zal tijdens de expertbijeenkomst in 2025 worden gedeeld.
Veiligheidstaken regelgeving Normenkader veilig werken (Nvw) en Voorschrift veilig werken metro
Certificeringsschema praktijkbeoordelaar metro
Op dit moment wordt gewerkt aan een certificeringsschema Praktijkbeoordelaar-metro. Het schema zal invulling geven aan de wijze van praktijk beoordelen in de drie arealen: Amsterdam (GVB), Rotterdam (RET) en Den Haag (HTM).
Over het verloop van dit traject informeren wij u in de brief van 1 mei 2025.
Veiligheid kritische technische taken in het kader van het erkenningssysteem van ProRail
De volgende documenten zijn gewijzigd:
• Certificeringsschema Praktijkbeoordelaar Voorman Kabelinfra Spoorse Kabels versie 4.0
• Praktijkbeoordeling Praktijkbeoordelaar Voorman Kabelinfra Spoorse Kabels versie 1.0
• Certificeringsschema TL Kunstwerken CW versie 1.2
• Certificeringsschema TL Kunstwerken CW+B versie 1.2
Veiligheid kritische technische Treinbeveiliging taken
Vanwege verwarring die de benamingen Technisch Leider Kunstwerken Vast (TL-KV) en Technisch Leider Kunstwerken Beweegbaar (TL-KB) opleverden, zijn deze op verzoek van ProRail gewijzigd in:
• Technisch Leider Kunstwerken civieltechnische en werktuigbouwkundige delen, TL-KCW (voorheen TL-KV)
• Technisch Leider Kunstwerken civieltechnische en werktuigbouwkundige delen, inclusief bediening en besturing TL-KCW + B (voorheen TL-KB)
Veiligheid kritische technische Energievoorziening taken
Op basis van de certificeringsschema’s van de Vakbekwaam persoon, Ploegleider en Werkverantwoordelijke Tractievoeding en Railinfravoeding zijn de toetsen voor de hercertificering ontwikkeld. De opleiding en toetsen omvatten met name de gevolgen van aangepaste regelgeving (VVW-HS, OVS-en) en de introductie van nieuwe componenten.
Voor de hercertificering Tractievoeding taken opent de inschrijvingmogelijkheid nog dit jaar direct gevolgd door het openen van de inschrijfmogelijkheid voor Railinfravoeding taken in januari 2025.
Psychologische en medische geschiktheidseisen in het kader van Vvw-at, Vvw-tram en Vvw-metro
De volgende documenten zijn gewijzigd vanaf 1 januari 2025:
• Medische eisen versie 3.0
• Psychologische eisen versie 3.0
Beide documenten zijn tekstueel aangepast als gevolg van de invoering van het Vvw-at.
In hoofdstuk 3 zijn de algemeen verstandelijke niveaus gewijzigd en meer in overeenstemming gebracht met gangbare benamingen en niveaus.
In het Voorschrift veilig werken aanrijdgevaar trein (voormalig Vvw-trein) is de nieuwe zelfstandige veiligheidstaak Beperkt zelfstandig betreder BZB (trein) opgenomen. Voor personen die deze taak uitvoeren gelden medische geschiktheidseisen en deze eisen zijn opgenomen in het document. Keuring van de BZB (trein) dient te geschieden door de bekende, door railAlert erkende, keuringsinstituten. In hoofdstuk 2.4 is benoemd onder welke voorwaarden de BZB (trein) geschikt geacht wordt zonder aparte medische keuring.
De taak voertuigbegeleider hogesnelheidslijn (VTB-HSL) stond nog in de eisen; deze taak komt niet meer voor in het Vvw-at en de taak is verwijderd uit de medische eisen.
De eisen met betrekking tot kleuren zien (hoofdstuk 3.3.3.a) zijn aangepast op grond van de nieuwste inzichten op dit gebied. Met inschakeling van de arts-deskundige komt er iets meer ruimte voor personen, met een beperking op het onderdeel kleuren zien, om toch een veiligheidstaak uit te mogen voeren (maatwerk).
Geldigheidsduur van certificaten, medische en psychologische keuringen
• Geldigheidsduur versie 3.3
De taak BZB (trein) is opgenomen in het document. De keuringsfrequentie is 4 jaar met dien verstande dat de keuringsfrequentie boven 54 jaar niet wijzigt. Voor een BZB (trein), die niet beschikt over een geldige verklaring van geschiktheid LWB-, LLV-, VHM/GRW- of BBD, geldt dat hij/zij uiterlijk 1 mei 2025 goedgekeurd moet zijn.
Wij zijn natuurlijk bereid eventuele vragen te beantwoorden via info@railalert.nl.