Nummer 6 versie 2 - 15 maart 2021 (aangevulde versie) - trein/metro/tram

15 mrt. 2021
Volgend bericht>>

Onbedoeld aangaan haakse slijper

Op het op 19 februari 2021 gepubliceerde Leerpunt 6 kwamen verschillende reacties (waarvoor dank) binnen. De werkgroep en enkele andere deskundigen hebben zich over deze reacties gebogen en hebben onderstaande, aangevulde tekst geschreven.

 

Dit bericht is gericht aan bedrijven die gebruikmaken van elektrische machines waarbij de aan-/uitschakelaar in een vaste stand blijft staan.


Wat is er gebeurd? Tijdens werkzaamheden aan een tramspoor wordt bij het naslijpen een grote haakse slijper met een slijpdiameter van 300 millimeter gebruikt. Bij een poging de (hand)slijpmachine te starten, blijkt dat de automaatzekering van de 230 volt in de vrachtwagen uitgeschakeld is. Na het resetten van de automaatzekering wordt de stekker van de machine opnieuw in de verlenghaspel gestoken met als gevolg dat de slijpschijf spontaan begint te draaien en daardoor vooruit rolt. Hierbij wordt één van de medewerkers in beide benen geraakt. Het slachtoffer is enkele maanden arbeidsongeschikt door dit ongeval.

Achterliggende oorzaak. 

De slijpmachine betreft een ouder model waarop geen standaard dodemansknop of herstartbeveiliging zit. De slijpmachine kan daardoor nog steeds op “aan” gaan op het moment dat de stekker in de haspel gestoken wordt. Tevens blijkt de kabel van de haspel een intern defect te hebben. Door het bewegen van de kabel is er kortsluiting opgetreden, waardoor de automaatzekering zichzelf heeft uitgeschakeld.

 

Leerpunten

  1. Zorg dat er gewerkt wordt met machines met een dodemansknop en/of herstartbeveiliging. 
  2. Indien punt 1 niet het geval is, schakel bij machines met een vaste stand voor aan-­ en uitschakelen, altijd de schakelaar eerst uit voordat je de machine weglegt of als bijvoorbeeld de stroom opeens wegvalt.
  3. Informeer werknemers, of laat jezelf informeren, bijvoorbeeld via een toolbox, hoe elektrisch gereedschap zonder een dodemansknop en/of herstartbeveiliging gebruikt moet worden.
  4. Schakel niet zomaar een automaatzekering weer in als deze uitgeschakeld is. Ga eerst na wat de uitschakeling veroorzaakt heeft.
  5. Zorg voor tijdige keuringen volgens geldende normen van al het materieel/gereedschap.
  6. Controleer materieel/gereedschap altijd voor gebruik; is er een defect of is de keuringsdatum verlopen, gebruik het dan niet.
  7. Laat het materieel/gereedschap altijd eerst door een deskundige nakijken als je een defect vermoedt, of als de keuringsdatum is verlopen.

 

Afbeelding: beschadigde kabels van de kabelhaspel.

Namens de werkgroep 'Leren van incidenten'

Robert Taen (voorzitter Werkkamer Elektrische Veiligheid)

Reacties: leerpunt@railalert.nl.

Voor meer Leerpunten Veiligheid zie het overzicht.

 

 

Download hier als pdf

 

 

Stichting railAlert
www.railalert.nl

Soesterweg 244, 3812 BH AMERSFOORT
Postbus 165, 3800 AD AMERSFOORT

tel.: +31(0)85 002 35 10
email: leerpunt@railalert.nl

KvK: 41265920
IBAN nummer: NL2RABO0101063075