Praktijktip | Gebruik van VIEW bij plaatsen zkl

Praktijktip | Gebruik van VIEW bij plaatsen zkl

3 aug. 2023
Volgend bericht>>

Gebruik van VIEW als controlemiddel bij plaatsen zelfsignalerende kortsluitlans

Deze praktijktip geldt voor het werkdomein trein

 

 


Aanleiding
ProRail en railAlert werken momenteel samen in een onderzoek naar het gebruik van gecertificeerde* zelfsignalerende kortsluit-lansen van verschillende leveranciers (zoals Cliplans, ZKL3000 (RC) en ZKL II). Recent werd duidelijk dat bij het plaatsen van een zelfsignalerende kortsluitlans (zkl) in een geïsoleerde spoorsectie deze in VIEW niet zichtbaar werd. De zichtbaarheid van deze zkl is ook anders dan gebruikelijk op het beeldscherm van de Treindienstleider. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit te maken heeft met ontwerpkeuzes in de treinbeveiliging.

 

Werking van een zkl in een geïsoleerde spoorsectie
Ten behoeve van de beveiliging is het spoor verdeeld in secties, waarin de spoorstaven ten opzichte van elkaar elektrisch zijn geïsoleerd. Alleen bij geïsoleerde secties wordt door het plaatsen van een zkl spoorbezetting in de betreffende sectie gerealiseerd. Hierdoor kan er door de treindienstleider geen rijweg worden ingelegd over deze werklocatie. 

 

Als de lamp op de zkl knippert (wit of groen) bevestigt dit de goede werking van de zkl. Als de lamp niet knippert is er dus geen spoorbezetting en kan er een rijweg worden ingesteld en is er dus aanrijdgevaar.

 

NB: een zkl werkt alleen bij een treindetectiesysteem met geïsoleerde spoorsecties. Het werkt bijvoorbeeld niet in een spoor beveiligd met een assentellersysteem of in NCBG-gebied.

 

Plaatsen van een zkl en VIEW
In de WBI (werkplekbeveiligingsinstructie) is aangegeven waar de zkl geplaatst moet worden. Misplaatsingen leren ons dat oriëntatie soms lastig is, bijvoorbeeld in de nacht. Voor het plaatsen van de zkl op de juiste locatie, is het daarom essentieel dat degene die de zkl aanbrengt (Llv, Lwb of Bbd), zich buiten op de locatie aan de hand van minimaal drie vaste infra-objecten goed oriënteert.

Let wel: De blokkering door de zkl zit wel degelijk in de harde primaire spoorbeveiliging (interlocking) en borgt dus een veilige werkplek in een geïsoleerde spoorsectie. Dit, ondanks dat de spoorbezetting op beeldschermen in bovengenoemde situatie niet altijd (VIEW) of anders (treindienstleider) zichtbaar is.

Wij willen benadrukken dat VIEW mag worden toegepast om te controleren of een zkl op de juist locatie in een geïsoleerde spoor-sectie is aangebracht. Echter, controleer de juiste werking van de zkl altijd aan de hand van het knipperende controlelampje op de zkl, of in de applicatie van de leverancier.


Conclusie:
Een zkl werkt alleen bij treindetectiesystemen gebaseerd op geïsoleerde spoorsecties!

 

Voor het plaatsen van de zkl op de juiste locatie, is het essentieel dat degene die de zkl aanbrengt (Llv, Lwb of Bbd), zich buiten op de locatie aan de hand van minimaal drie vaste infra-objecten goed oriënteert.

 

In een geïsoleerde spoorsectie geldt:

  • VIEW mag worden toegepast om te controleren of een zkl op de juist locatie is aangebracht.
  • De controle of de zkl de juiste werking heeft, dient altijd geconstateerd te worden aan de hand van het knipperende con-trolelampje op de zkl, of in de applicatie van de leverancier.
  • De blokkering door de zkl zit in de harde primaire spoorbeveiliging (interlocking) en borgt een veilige werkplek. Dit, ondanks dat de spoorbezetting op beeldschermen in bovengenoemde situatie niet altijd (VIEW) of anders (treindienstleider) zichtbaar is.

 

Als je twijfelt, neem contact op met de bevoegd veiligheidsfunctionaris binnen jouw organisatie.

 

Acties
Eerder werd in dit bericht een overzicht met locaties gedeeld waarbij een spoorbezetting niet zichtbaar is in VIEW, dit document bleek zowel incompleet als mogelijk foutief. Vriendelijk verzoek dit document niet te gebruiken en te verwijderen mocht u dit opgeslagen hebben.

 

railAlert en ProRail hebben dit bericht samen opgesteld. Wij vragen u dit bericht te delen en ook actie te ondernemen. Meer specifiek:

  • Werkplekbeveiligingbedrijven en Personeelsstellers – Dit memo graag intern communiceren en expliciet bespreken met de veiligheidsfunctionarissen.
  • Aannemers - Dit memo graag intern communiceren en expliciet bespreken met de veiligheidsfunctionarissen.
  • Opleiders – De inhoud van dit memo graag onderdeel maken van het opleidingsprogramma, voor zover dat nog niet het geval is.

 

Vragen
Bij vragen kunt u mailen naar info@railalert.nl.

 

 

*railAlert certificeert werkplekbeveiligingsmiddelen zoals de zkl. De certificeringen zijn op onze site te vinden.

Antwoorden op de vragen nav deze praktijktip

  • Wat is VIEW?

    VIEW is een webapplicatie van ProRail waarin gebruikers via een browseromgeving informatie kunnen bekijken uit de volgende Post-21 (deel)applicaties:


    • BVK (BaanVak Kijker), om de actuele treinenloop (met vertragingen) op een baanvak te volgen.
    • TNV (TreinNummer Volgen), om de actuele treinenloop op de emplacementen te volgen en actuele infratoestanden in te zien.
    • Planscherm, om rijweginstellingen (planregels) per station – eigenlijk PPLG – te volgen.

     

    Het is niet toegestaan om VIEW te gebruiken voor veiligheidsdoeleinden, veiligheidsfuncties en veiligheidshandelingen, maar VIEW kan wel helpen om voortijdig in te grijpen en daarmee snel een einde te maken aan potentieel onveilige situaties.

     

    Specifieke vragen rondom VIEW kunnen gemaild worden naar VIEW@prorail.nl

  • Is het veilig om een zkl op de vrije baan te gebruiken?

    Ja, dat de zkl op een aantal secties door ontwerpkeuzes in de treinbeveiliging niet altijd zichtbaar wordt in VIEW doet niets af aan de functionaliteit van het werkplekbeveiligingsmiddel.

     

    Controleer de juiste werking van de zkl altijd aan de hand van het knipperende controlelampje op de zkl, of in de applicatie van de leverancier.

  • Dient de spoorbezetting van de op afstand schakelbare ZKL 3000 RC ook te worden gecontroleerd middels het knipperende lampje op de lans?

    Wij adviseren in de praktijktip om de juiste werking van de zkl altijd aan de hand van het knipperende controlelampje op de zkl, of in de applicatie van de leverancier te controleren.

     

    De ZKL 3000 RC is een voorbeeld van een zkl die gecontroleerd kan worden door middel van een applicatie van de leverancier (Dual Inventive) en hoeft dus niet fysiek gecontroleerd te worden.