Update nieuwe Voorschrift veilig werken aanrijdgevaar trein (Vvw-at)

Update nieuwe Voorschrift veilig werken aanrijdgevaar trein (Vvw-at)

17 jul. 2023
Volgend bericht>>

Onlangs is het nieuwe Voorschrift veilig werken – aanrijdgevaar trein (Vvw-at) goedgekeurd door de werkkamer Arbo. Het Vvw-at zal het huidige Vvw-trein vervangen. De totstandkoming hiervan is een lang en zorgvuldig proces geweest. Begin 2022 is het nieuwe concept, opgesteld door de werkgroep Vvw-at, voorgelegd aan diverse deskundigen binnen de branche. Daarnaast heeft er een vooroverleg plaatsgevonden met de NLA. Uit deze ronde zijn nuttige adviezen naar voren gekomen. Na de nodige aanpassingen is het concept in september 2022 ter review aangeboden aan de branche en vervolgens zijn alle reviewopmerkingen verwerkt. In november 2022 is het concept ter toetsing aangeboden aan de werkkamer Arbo. Na een aantal overleggen tussen de werkgroep Vvw-at en de werkgroep Arbo is het nieuwe concept tenslotte in mei 2023 goedgekeurd door de werkkamer Arbo.

 

Hoe verder? De werkgroep Vvw-at heeft een impactanalyse gemaakt waarin, zowel kwalitatief als kwantitatief, een inschatting is gemaakt van de consequenties van het nieuwe Vvw-at. Deze impactanalyse is voor instemming voorgelegd aan het bestuur van railAlert. De impactanalyse zal ook aan de branche ter beschikking worden gesteld.

 

Daarnaast zal het nieuwe Vvw-at formeel ter toetsing worden aangeboden aan de NLA. Eind september zal een overleg plaatsvinden met de NLA, waarin de NLA haar bevindingen zal terugkoppelen aan de werkgroep Vvw-at en de werkgroep Arbo. De hoop en verwachting is dat er, na eventuele aanpassingen, nog voor het eind van het jaar goedkeuring vanuit de NLA plaats kan vinden, waarna het nieuwe Vvw-at formeel van kracht is.

 

Uiteraard zal er de komende maanden binnen de branche hard gewerkt moeten worden aan de transitie van het huidige Vvw-at naar het nieuwe Vvw-at, denk aan het invullen van nieuwe opleidingseisen, het treffen van voorbereidingen binnen de verschillende organisaties, het doorvoeren van eventuele contractwijzigingen, etc. De verwachting is dat voor deze transitie minimaal een half jaar nodig is. Er wordt nog gewerkt aan een exacte planning. Met de NLA zal worden overlegd hoe om te gaan met de transitieperiode, nadat het nieuwe Vvw-at formeel door hen is goedgekeurd.

 

Hoe blijft u op de hoogte? De communicatie over het nieuwe Vvw-at zal langs een aantal lijnen verlopen:

  • Op de eerste plaats biedt railAlert u de gelegenheid om het nieuwe concept, het onderbouwingsdocument en de bijbehorende stukken in te zien, zodat u zelf al een beeld kunt krijgen van de inhoud en de mogelijke consequenties. Zie hiervoor de website van railAlert. Hierbij dient nadrukkelijk vermeld te worden dat de NLA nog goedkeuring dient te geven en dat er daarom nog wijzigingen kunnen plaatsvinden.
  • Begin oktober 2023 zal online een informatiesessie (‘talkshow’) plaatsvinden, waarin de inhoud van het nieuwe Vvw-at zal worden toegelicht en waarin u via een chatfunctie vragen kunt stellen aan een deskundigenpanel over het nieuwe Vvw-at.
  • Over de laatste twee activiteiten krijgt u via de nieuwbrief van railAlert nog nadere informatie. U kunt zich ook nu al aanmelden voor de sheetpresentatie en/of de informatiesessie door een mail te sturen naar info@railalert.nl.

 

We hopen dat u hiermee volledig op de hoogte bent van de stand van zaken rond het Vvw-at. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u deze via railAlert (info@railalert.nl) aan de werkgroep Vvw-at stellen.