Veel vaker dan dat er ongevallen plaatsvinden gaat het bij het werken op en rondom het spoor bijna mis. Het betreden en verlaten van het spoor is een voorbeeld van een potentieel gevaarlijke situatie. In afwachting van de uitkomsten van de lopende onderzoeken rondom het ongeval in Voorschoten willen wij uitdrukkelijk wegblijven van speculaties, maar vooral niet stilzitten. Wij vragen de branche daarom extra alert te zijn op de specifieke gevaren rondom het in- en uitzetten van rail-wegvoertuigen. Dit doe je door het treffen van de juiste maatregelen op onderstaande gebieden.
- Opstellen van het Veiligheid & Gezondheid plan
- Voorbereiden en vastleggen van het in- en uitzetten
- Schriftelijke en mondelinge instructies
- Begeleiding bij in- en uitzetten
- Onderstaand een overzicht van de eisen uit de bestaande regelgeving rondom bovenstaande maatregelen, graag extra aandacht hiervoor.
- Let hierbij op de aanscherping rondom de begeleiding bij in- en uitzetten. Dit is een Tijdelijke extra maatregel welke wordt geëvalueerd door railAlert na het beschikbaar komen van de onderzoeksresultaten gekoppeld aan dit incident of over een jaar na heden, afhankelijk van wat het eerst beschikbaar is.
Veiligheid & Gezondheid plan (V&G plan)
Beschrijf, na een analyse van de locatie, de (locatie-)specifieke gevaren van het in- en uitzetten voor mens, machine en materiaal voor iedere in- en uitzetplek. Doe dit binnen het V&G plan in zowel het ontwerp van de opdrachtgever (V&G-O) als uitvoering van de opdrachtnemer (V&G-U). Maak altijd een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) als onderdeel van een V&G plan voor het in- en uitzetten van rail-wegvoertuigen en bijbehorende hulpstukken en materialen op railinzetplaats of overweg. Controleer en pas, waar nodig, ook bestaande plannen aan, voor zowel onderhoud als projecten.
Voorbereiding voor het in- en uitzetten
Overeenkomstig huidige regelgeving moet, wanneer een rail-wegvoertuig in of uit een spoor wordt gezet, dat spoor of die sporen buitendienst zijn. Bij het oversteken van het rail-wegvoertuig zijn alle over te steken sporen buiten dienst (BD). Als het rail-wegvoertuig, of de hulpstukken en/of de last aan de kraan daarbij dichter dan 1,5m bij een spoorstaaf van het nevenspoor kan komen, dan moet ook het nevenspoor buitendienst zijn. Neem in de analyse mee of er zich personen rondom het materieel kunnen bevinden.
Aanscherping ten aanzien van de huidige regelgeving: rail-wegvoertuigen moeten tijdens het in- en uitzetten op een railinzetplaats of overweg ter plaatse worden begeleid door de aangestelde veiligheidsfunctionaris (bbd, llv of lwb)
Schriftelijke instructies
Zorg ervoor dat alle genomen maatregelen voor een rail-wegvoertuig eenduidig worden opgenomen in de schriftelijke instructies:
- De werkplekbeveiligingsinstructie (wbi): in de wbi is de werkplek aangegeven voor de in- en uitzetperiode. Het moment wordt bepaald in overleg met de treindienstleider.
- De voertuiginstructie (vti = Voorblad en beeldinstructie)
- Werkplekonttrekkingstekening (wot)
Alle schriftelijke instructies worden overgedragen aan de leider werkplekbeveiliging (lwb). Deze instrueert de aangestelde veiligheidsfunctionarissen (leider lokale veiligheid (llv) en/of begeleider buitendienst-gesteld spoor (bbd)). De lwb of de llv of de bbd'er instrueert vervolgens de gereedschapmachinist en neemt ook de voertuiginstructie mee in deze instructie.
Begeleiding bij het in- en uitzetten
De leider werkplekbeveiliging geeft (na overleg met de treindienstleider) direct (of via de leider lokale veiligheid of de begeleider buitendienst-gesteld spoor) toestemming aan de gereedschapsmachinist van een railwegvoertuig, om het voertuig in- of uit te zetten
De begeleider buiten dienst gesteld spoor is, zoals opgenomen in de huidige regelgeving, als enige functionaris persoonlijk gecertificeerd voor de begeleiding van het railwegvoertuig over het buiten dienst zijnde spoor. Uiteraard moet de gereedschapsmachinist deze instructies opvolgen.
Aanscherping ten aanzien van de huidige regelgeving: rail-wegvoertuigen moeten tijdens het in- en uitzetten op een railinzetplaats of overweg ter plaatse worden begeleid door de aangestelde veiligheidsfunctionaris (bbd, llv of lwb)
Zowel vertegenwoordigers van werkgevers als medewerkers uit de railinfra branche hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit Safety Alert. Het wegnemen van potentiële kwetsbaarheden in de huidige regelgeving, de uitvoerbaarheid van regels en het voorkomen van extra risico's door aanpassingen zijn belangrijke overwegingen geweest bij het opstellen van de inhoud hiervan.
Stichting railAlert is hét kennisplatform met betrekking tot arbeidsveiligheid op en rondom het spoor. Ons hoofddoel is bij te dragen aan een veilige en gezonde werkomgeving voor iedereen die aan het Nederlandse spoor werkt. Het behalen van de juiste certificering en naleven van de door ons opgestelde regelgeving draagt eraan bij dat er door heel Nederland veilig aan het spoor gewerkt kan worden. Bij vragen kunt u contact opnemen via info@railalert.nl
Antwoorden op de vragen nav deze Safety Alert
-
Er worden in de branche diverse schrijfwijzen gehanteerd voor zowel begrippen als afkortingen. Dit kan verwarrend werken omdat we soms met eenzelfde afkorting iets anders bedoelen of vice versa. Daarom heeft railAlert eind 2022 besloten om voor alle begrippen en bijbehorende afkortingen de Nederlandse spelling te hanteren. Dit betekent dat alle functienamen en afkortingen met een kleine letter worden geschreven. Ook de naamgeving van regelgeving is aangepast waarbij we een aanvangen met een hoofdletter en verder alles met kleine letters schrijven (voorbeeld VVW-trein is nu Vvw-trein).
-
In de regelgeving is opgenomen: “De begeleider buitendienst gesteld spoor (bbd) zorgt voor het op veilige wijze begeleiden van spoorvoertuigen op buitendienst gesteld spoor”
In de Safety Alert is opgenomen: Aanscherping ten aanzien van de huidige regelgeving: rail-wegvoertuigen moeten tijdens het in- en uitzetten op een railinzetplaats of overweg ter plaatse worden begeleid door de aangestelde veiligheidsfunctionaris (bbd, llv of lwb).
De extra aanscherping betreft dus een maatregel tijdens het in en uitzetten. Deze aanscherping is regelgeving.
-
Geldt deze aanscherping alleen voor de inzet en uitzet periode i.o.m. de treindienstleider?
Deze aanscherping geldt voor alle inzetten en uitzetten van rail-wegvoertuigen, dus ook voor de inzet en uitzet periode i.o.m. de treindienstleider.
-
Dit moet de veiligheidsfunctionaris (leider werkplekbeveiliging, leider lokale veiligheid, begeleider buiten dienst gesteld spoor) doen die geïnstrueerd is voor deze specifieke taak.
Onder geïnstrueerd verstaan we: diegene die instructie heeft ontvangen van hiervoor verantwoordelijk functionaris:
- werkplekbeveiliger uitvoerende taken (wb-u) aan leider werkplekbeveiliging (lwb)
- leider werkplekbeveiliging (lwb) aan leider lokale veiligheid (llv) of begeleider buiten dienst gesteld spoor (bbd) en leider lokale veiligheid (llv) aan begeleider buiten dienst gesteld spoor (bbd)
-
Is de aanscherping in de Safety Alert wel of geen regelgeving?
Deze aanscherping is regelgeving. Aanscherping ten aanzien van de huidige regelgeving: rail-wegvoertuigen moeten tijdens het in- en uitzetten op een railinzetplaats of overweg ter plaatse worden begeleid door de aangestelde veiligheidsfunctionaris (bbd, llv of lwb).
-
Er moet, zoals gevraagd in de Safety alert, ook in het Veilig & Gezondheid Ontwerpplan (V&G- plan) rekening gehouden worden met de in- en uitzetplekken. Dit geldt dus voor dus ook voor lopende project- en onderhoudscontracten.
-
Goed instructie geven is en blijft een aandachtpunt, er is door railAlert ook een bouwsteen ontwikkeld die als thema heeft “instructie hoe dan”, (instructie geven en krijgen), juist om dit punt aandacht te blijven geven.
-
Deze extra taak wordt bij een veiligheidsfunctionaris belegd, dit hoeft niet de leider werkplekbeveiliging (lwb) te zijn. Naast de opleiding, certificering worden veiligheidsfunctionarissen ingezet op een locatie die ook past bij zijn of haar ervaring. Het is de taak van de werkplekbeveiliger (wb) om voldoende en gekwalificeerd personeel te stellen.
-
LWB- en LLV-certificeringen en opleidingen hebben andere inhoud dat bij de BBD’ er.
Dit is correct, zie de certificeringsschema’s op de site van railAlert.
-
Correct, dit is niet verplicht, de instructie, aanwijzingen of communicatie gaan per telefoon, portofoon of mondeling.
Er zijn proeven gedaan met het vastleggen op band en naar aanleiding daarvan is besloten om daar niet mee verder te gaan. De afwegingen die hieraan ten grondslag lagen waren proportionaliteit, toegevoegde waarde van de extra barrière, veel partijen en dito systemen. Uiteraard wordt, om te leren van incidenten en na het vrijkomen van onderzoeken, naar verbetering/verandering van procedures , systemen, regelgeving en certificering gekeken en zal een wijziging zoals een nieuw systeem met logging hierin meegenomen kunnen worden als dit proportioneel verbetering oplevert.
-
Dit is correct en is een optie om als hulpmiddel te gebruiken. Let op, dit is in Nederland niet gecertificeerd als erkend veiligheidsmiddel.
-
Wie stelt de specificatie van een in te zetten Krol vast?
De werkvoorbereider (wvb) bepaalt welke werkzaamheden de krol vereist, de werkplekbeveiliging voorbereidende taken bepaalt vervolgens de mate van aanrijdgevaar en maatregelen.