Tiemen van der Worp nieuwe voorzitter Werkkamer Systeemcertificering (trein/metro/tram)

Tiemen van der Worp nieuwe voorzitter Werkkamer Systeemcertificering (trein/metro/tram)

18 aug. 2022
Volgend bericht>>

Sinds 9 maart 2022 is Tiemen van der Worp de nieuwe voorzitter van de Werkkamer Systeemcertificering. Hij neemt hiermee het stokje over van Tjark de Vries.

Tiemen komt bij de Werkkamer Systeemcertificering als deskundige op het gebied van veiligheidskunde. Hij werkt al jaren als zelfstandig ondernemer in de railinfrabranche. Ten eerste als auditor voor werkplekbeveiliging, personeelstellers, ISO9001, ISO45001, VCA en de veiligheidscultuurladder. Ten tweede staat Tiemen voor de klas bij de opleidingen Middelbare Veiligheidskunde en Hogere Veiligheidskunde. Ten slotte werkt hij als consultant op het gebied van veiligheidskunde.  

 

Onderlinge communicatie en mentaliteit als speerpunten 

 

Als voorzitter van de werkkamer wil Tiemen zich richten op betere onderlinge communicatie in de railinfrabranche. Tiemen: “Als auditor kom je dingen tegen die railAlert niet ziet. Bij railAlert komen dingen eigenlijk alleen in beeld als het escaleert, doordat klanten problemen niet tijdig oplossen. Maar als er veiligheidskritische tekortkomingen zijn in bijvoorbeeld een ISO9001 of VCA, dan wil je eigenlijk dat er een escalatieprocedure in gang gezet wordt. Je wilt dat railAlert en branchepartijen tussendoor geïnformeerd worden over de voortgang en over soortgelijke gevaarlijke situaties. Zelfs al kun je als aannemer of werkplekbeveiliger niet direct iets doen, je wilt er wel zicht op krijgen wat er speelt.” 

 

Een tweede probleem dat Tiemen wil aanpakken, ligt bij auditoren zelf. “Ik hoor dat veel auditoren niet 's nachts of in het weekend audits willen uitvoeren. Dat is in een branche die veel in de nacht en in het weekend werkt wel een probleem. Zelf kom ik ook regelmatig onaangekondigd langs 's nachts en in de weekeinden.” 

 

Meer transparantie 

 

Hoe gaat hij deze twee speerpunten met de werkkamer aanpakken? Tiemen: “Ik denk dat dit soort taken als thema’s meegenomen moeten worden. Dat bij audits gevraagd wordt dat auditoren hierop moeten controleren. Niet om de klant direct op zijn nek te zitten om het direct op te lossen. Maar dan kun je die zaken wel breder meepakken. En wat betreft auditoren die alleen nine to five willen werken: we moet dan in de auditorrichtlijn opnemen dat er werkzaamheden worden uitgevoerd met een goede mix van dag, nacht en weekendwerk. Verder willen we toe naar meer transparantie. Als we kijken naar de meldingen die bij railAlert binnenkomen, lijkt het erop dat niet alle aannemers alles melden. Dan kun je ook niet van elkaars geleerde lessen profiteren.”