Eéndelige wissels met meerdere stellers (trein)

Eéndelige wissels met meerdere stellers (trein)

3 mei. 2022
Volgend bericht>>

Wat is er gebeurd?

 

Op een emplacement is een ééndelig wissel met meerdere stellers opengereden door een railgebon-den voertuig. Het openrijden van ééndelige wissels met meerdere stellers vindt vaker plaats. Door dit incident ontstond er schade aan het wissel.

 

Achterliggende oorzaken

 

Werkplekbeveiligers gebruiken ter voorbereiding op de werkzaamheden de overzicht baan en emplacement- en beveiligingsvoorschrift seinwezeninstallatie-bladen (OBE-/BVS-bladen). Op deze tekeningen ontbreekt de informatie dat ééndelig wissel meerdere stellers kunnen hebben. In de instructie van de werkplekbeveiliging uitvoerende taken (WB-U) aan de leider werkplekbeveiliging (LWB) en vervolgens aan de begeleider buiten dienst gesteld spoor (BBD) en/of de gereedschapsmachinist (GMCN) staat vervolgens niet de informatie dat bepaalde ééndelige wissels meerdere stellers hebben. Bij het krukken van deze wissels, ten behoeve van het passeren met railgebonden voertuigen, wordt deze informatie gemist.

Een BBD'er en/of een GMCN zijn verantwoordelijk voor het beoordelen en veilig passeren van een wissel. De informatie vanuit een voertuiginstructie en-/of beeldinstructie over dit onderwerp geeft extra attentie om de functionaris te informeren.

Indien de tweede wisselsteller bij het krukken over het hoofd wordt gezien, bestaat er een verhoogd risico op defecten aan de infra als dit wissel wordt bereden door een railgebonden voertuig.

 

Praktijktips

 

  1. Laat een wissel (indien mogelijk1) elektrisch bedienen door de treindienstleider (via de LWB)
  2. Controleer bij het krukken of het wissel meerdere stellers heeft, controleer daarvoor de hele wisseltong van punt tot wortel.
  3. BBD'ers bijsturen door vakinhoudelijk leidinggevende via o.a. toolbox en herinstructie, aangaande een veilige rijweg en krukken van ééndelige wissels met meerdere stellers.

 

Namens de werkgroep 'Leren van incidenten'
UR Consultant, in overleg met ASSET Rail.

Reacties: leerpunt@railalert.nl.
Voor meer Leerpunten Veiligheid zie het overzicht onder thema's.