Nieuwe voorzitter Werkkamer Lokaal Spoor (metro/tram)

Nieuwe voorzitter Werkkamer Lokaal Spoor (metro/tram)

16 jun. 2021
Volgend bericht>>

Walter Heemskerk (foto), werkzaam bij de vervoersmaatschappij HTM (regio Haaglanden/Den Haag), heeft onlangs het voorzitterschap van de Werkkamer Lokaal Spoor overgenomen van Hans de Lange, een van de oprichters van dit overlegorgaan.

 

De nieuwe voorzitter (55) is vanaf 1988 werkzaam bij de HTM en heeft in de loop van de jaren een aantal functies doorlopen op het gebied van de aanleg, het testen, het onderhoud en het ontwerpen van spoorbeveiligingsinstallaties. Denk hierbij aan standalone wissels, het spoorbeveiligingssysteem van het tram-/RandstadRail-gedeelte van het Haagse Centraal Station, remiseterrein-wisselbesturingen en tram-waarschuwingslichten. De laatste drie jaar is Walter Veiligheidsmanager Railveiligheid, werkzaam bij de afdeling Veiligheid, Kwaliteit en Milieu van de HTM. Tevens is hij lid van de Aanrijdingscommissie en de Ontsporingscommissie van hetzelfde bedrijf.

Tekst loopt door onder de foto.

 

De nieuwe voorzitter Walter Heemskerk van de Werkkamer Lokaal Spoor. Hij is al 33 jaar werkzaam bij HTM.

 

Met het vertrek van Hans de Lange sluit hij als voorzitter van de Werkkamer Lokaal Spoor een periode af, waarin hij zich ontplooide als de drijvende kracht achter de samenwerking tussen de metro- en trambedrijven binnen railAlert en het standaardiseren van veiligheidsregels op railgebied. De reden van zijn vertrek als voorzitter: zijn maximale statutair bepaalde zittingstermijn zit erop.

Tekst loopt door onder de foto.

 

De gaande voorzitter van de Werkkamer Lokaal Spoor, Hans de Lange, geldt als de langstzittende nestor van de samenwerking van de metro- en trambedrijven binnen de Stichting railAlert. Hans besteedt overigens een deel van zijn vrije tijd aan het rijden van stoomtrams. Foto: Rein Korthof.

 

Hans kan terugzien op een indrukkende veiligheidscarrière bij railAlert die zo’n tien jaar heeft geduurd. Nog voordat de werkkamer in het leven werd geroepen was hij al actief om veiligheidsregels tussen de drie tram- en metrobedrijven in de Randstad (GVB, HTM en RET) op één lijn te brengen. Later kwam daar ook de Regiotram Utrecht bij. Die regels kwamen daarna onder de hoede van railAlert in de Werkkamer Lokaal Spoor en kregen een formele status door opname in het Normenkader Veilig Werken en de daaruit afgeleide Voorschriften Veilig Werken Tram en Metro. Samen met zijn werkkamer was hij verder actief bij – onder meer –  de invoering van het digitaal veiligheidspaspoort voor werk aan de metrolijnen, de verbetering van de communicatie rond de vele documenten, het mede vormgeven aan e-learnings en het opstellen van de certificeringsschema’s voor veiligheidsfuncties voor het werken aan metro- en tramlijnen.