Door te leren van gevaarlijke situaties en ongevallen proberen we deze in de toekomst te voorkomen.
Presentatie van het webinar over Drillster (18 januari 2024).
In dit document staat de vuistregel om te bepalen welke zichtafstand gehanteerd moet worden om een tram minimaal 15 seconden vóór aankomst te kunnen waarnemen.
Bijna-aanrijding tijdens werkzaamheden op een actief beveiligde overweg te Goes. PGO-Zeeland. 27-07-2022 13:26 uur
Tijdens graafwerkzaamheden langs het spoor worden onverwacht onbekende, niet gelabelde kabels van nutsbedrijven aangetroffen. In één geval slaan er tijdens het graven vonken over van de kabel naar de schep van een medewerker. In het andere geval slijpt de medewerker een afgedopte kabel door.
Tijdens werkzaamheden in de bovenleiding kan het voorkomen dat er een potentiaalverschil ontstaat tussen de werkbak/bovenleiding en zwevende of (slecht) geaarde geleiders (zoals bijvoorbeeld bovenleidingsportalen of -palen). Dit spanningsverschil kan leiden tot zeer gevaarlijke situaties voor de monteur.
Tijdens het plaatsen van een ZKL (zelfsignalerende kortsluitlans) ten behoeve van een buitendienststelling voor het schoonmaken van de perronsporen, wordt de ZKL in een verkeerd spoor geplaatst, met als gevolg aanrijdgevaar door treinverkeer. Tevens valt er een sein af voor een naderende trein.
Mobiele werkplekbeveiligingsmiddelen dienen bij certificering te voldoen aan een set vastgestelde normen. Dit document is een richtlijn voor de eisen aan te certificeren middelen.
Let op! Het nieuwe Vvw-at is inmiddels positief getoetst door de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) maar is pas vanaf 1 januari 2025 van kracht.
Deze documenten zijn uitsluitend ter informatie gepubliceerd, zodat geïnteresseerden alvast kennis kunnen nemen van de inhoud.
Best Practice met maatregelen wegverkeer bij werken aan de trambaan.
Best practice zichtafstanden bij persoonlijke waarneming tram
Tweemaal per jaar informeren wij over de wijzigingen en/of toevoegingen in certificeringsschema’s, examens, brancherichtlijnen en erkenningsregelingen. Dit gebeurt steeds op 1 mei en 1 november.
Het Vvw-metro kent de volgende werkplekbeveiligingsmaatregelen ter voorkoming van aanrijdgevaar (VVW-Metro art 4.9); buiten bedrijf, buiten dienst, fysieke afscherming, persoonlijke waarneming, bzb-metro. De middelen die de lwb-metro ter beschikking staan om bovenstaande maatregelen te realiseren staan in deze catalogus.
Bekijk op de website van BTC de lijst met gecertificeerde praktijkbeoordelaars gereedschapsmachinist
Dit schema betreft de uitvoering van de functie Certificeringsschema V&G Coördinator Uitvoeringsfase (VGC-U) en is bindend voor alle betrokkenen.
Om als organisatie gecertificeerd te worden voor het stellen van Nvw-/Vvw-veiligheidspersoneel en/of werkplekbeveiliging gelden bepaalde eisen. Naast deze certificeringsregeling zijn het ’toetsingskader voor de certificerende instellingen’ en de ‘regeling nieuwe toetreders Certificeringsregeling personeel stellen (PS) en werkplekbeveiliging (WPB)’ van toepassing.
Dit certificeringschema gaat in op middelen ter voorkoming van aanrijding door spoorgebonden materieel. Alle producten voor het hoofdspoor die de arbeidsveiligheid verhogen, bevorderen en/of ondersteunen vallen binnen de scope van dit schema.
Dit document vermeldt de duur van de geldigheid voor certificaten en van medische en psychologische keuringen.
Werkplekbeveiligingsmiddelen die voor het spoor worden gebruikt, dienen door Stichting railAlert gecertificeerd te zijn. De certificeringseisen en (toetsings-)kaders voor werkplekbeveiligingsmiddelen staan verwoord in dit document.
Om de kwaliteit van de bouwstenen te kunnen garanderen, heeft railAlert een erkenningsprocedure ontwikkeld. Onderdeel van deze erkenningsprocedure is een duidelijk beoordelingskader dat tot stand is gekomen na afstemming en met inbreng van diverse betrokkenen uit de spoorbranche. Alleen de bouwstenen die zijn goedgekeurd door railAlert, worden erkend en opgenomen in het DVP-programma
Deze klachtenregeling bevat de procedure(s) voor het indienen en afhandelen van een klacht aan het adres van Stichting railAlert, verder te noemen railAlert.
Kenmerkend voor alles wat railAlert doet is de betrokkenheid bij en inbreng door de aangesloten partijen, want: samen werkt! Dit is ons manifest.
Poster geluidssignalen voor ploegleden bij trein, tram en metro.
In dit document zijn de psychologische geschiktheidseisen, per veiligheidstaak en per soort spoor (trein, tram en metro) benoemd.
Dit reglement bevat de procedures voor een bezwaar en een beroep naar aanleiding van de uitslag van de beoordeling van vakbekwaamheid. De beschreven procedures hebben betrekking op het indienen, de beoordeling en het afhandelen van een bezwaar en een beroep.
Dit reglement bevat de procedures voor de boordeling van de vakbekwaamheid. De beschreven procedures hebben betrekking op de voorbereiding en de uitvoering van de beoordeling van vakbekwaamheid. Het reglement is van toepassing voor alle bij de uitvoering van de beoordelingen van vakbekwaamheid betrokken functionarissen en instanties
Wij vragen de branche extra alert te zijn op de specifieke gevaren rondom het in- en uitzetten van rail-wegvoertuigen.
Elektrische wisselverwarmingsinstallaties van ProRail voldoen niet aan de regelgeving. Hierdoor is er kans op elektrisering en brand bij werkzaamheden aan de installatie.
In december 2021 is een Safety Alert uitgegeven vanwege een veiligheidsrisico bij het ATB-codevolgrelais (CR-relais), waarbij een gevaarlijke spanning werd gemeten op de bevestigingsbeugel van enkele relais. Dit probleem, veroorzaakt door onvoldoende isolatie van de relaisvoet, kan spanningen van enkele honderden volts veroorzaken op de metalen handvatten van het relais. Dit vormt een risico voor medewerkers die aan deze relais werken.
ProRail heeft een Safety Alert uitgegeven met betrekking tot vaste condensatoren (typenummer 2,25μF 800V 75Hz, PW62730) geproduceerd door Philips vóór 1980.
Het Vvw-hs geeft, op het gebied van hoogspanning, invulling aan de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit op het gebied van de elektrotechniek. Voor mensen en organisaties die werken in/nabij de railinfra, bij/in opdracht van/met toestemming van ProRail, waarbij sprake is/kan zijn van elektriseringsgevaar.
In het Vvw-metro staan regels voor de veiligheid bij het werken op, aan, in of nabij de metrobaan. In het vervolg van dit document wordt dit kortweg aangeduid met ‘werken op de metrobaan’. Het Vvw-metro is van toepassing op metrosystemen. Het kenmerk van deze systemen is dat ‘op sein’ gereden wordt.
In het Vvw-tram staan regels voor de veiligheid bij het werken op, aan, in of nabij de trambaan. Het Vvw-tram is van toepassing op tramsystemen. Het kenmerk van deze systemen is dat ‘op zicht’ gereden wordt.
Het Vvw-trein is de uitwerking van het Normenkader veilig werken (Nvw), gericht op het aanrijdgevaar en het elektrocutiegevaar bij het hoofdspoor, de Hogesnelheidslijn (HSL) en de Betuweroute (BR).
Op 1 juli 2012 heeft ProRail de Safety Culture Ladder (SCL) geïntroduceerd. ProRail vindt het erg belangrijk, dat juist ook de Werkplekbeveiligingsbedrijven en Personeelstellers actief zijn in het verder verbeteren van de veiligheidscultuur. Mede daarom heeft ProRail besloten de SCL als minimumeis op te nemen in de ProRail erkenningsregeling (branchedeel ‘Werkplekbeveiligingsbedrijven en Personeelstellers’).
In dit document zijn de medische geschiktheidseisen, voor alle veiligheidstaken per soort railinfrastructuur (trein, tram, metro) benoemd.