Nieuwe huisstijl voor railAlert

Nieuwe huisstijl voor railAlert

20 apr. 2022
Volgend bericht>>

De Stichting railAlert voert in 2022 een nieuwe huisstijl in. Naast een nieuw en modern logo zijn ook de huisstijlkleuren aangepast met een speciaal soort blauw, oranje met een ietwat rode ondertoon plus helder geel. In de komende maand wordt deze huisstijl stap voor stap zichtbaar.

 

Een huisstijl is de visuele verpersoonlijking/uiting van een bedrijf of organisatie. In vaktaal wordt dit de ‘corporate identity’ genoemd: datgene wat je bent of wilt zijn. Voor de insiders: In het geval van railAlert – waar het streven naar een veilige en gezonde werkplek op nummer één staat – is gekozen voor kleuren die in de railsector te maken hebben met alertheid/opletten (geel en  oranje) en blauw dat vertrouwen uitstraalt. railAlert wil daarbij ook uitstralen dat de stichting ‘care giving’ is met als associatie/vertaling: de niet aflatende zorg heeft voor werknemers/werkers om gezond na het werk weer huiswaarts te keren. 

 

Tekst loopt door onder de afbeelding

 

 

 

 Boven: naast een nieuw logo ook een nieuwe slogan voor railAlert.

 

 

‘Ietwat ouderwets’

 

De reden waarom deze nieuwe huisstijl wordt ingevoerd is dat deskundigen de huidige huisstijl als ‘ietwat ouderwets’ typeerden. Het oude logo en ook de keuzes voor bepaalde lettertypen dateerden van 2005/2006. In die tijd hielden de ontwerpers nog onvoldoende rekening met het feit dat veel informatie op (kleine) beeldschermen, zoals monitoren en smartphones/tablets, wordt gelezen. Destijds was het vooral drukwerk dat werd gebruikt. Onnodig te zeggen dat de nu gekozen en al deels gebruikte lettertypen zich wel uitstekend lenen om gemakkelijk op bijvoorbeeld een smartphone te kunnen lezen. Sterker nog: sommige zijn er zelfs speciaal voor ontworpen.

 

Tekst loopt door onder de afbeelding

 

 

 

 

 

Nieuwe logo voor het DVP

 

Een nieuw logo is nu ook ontwikkeld voor het digitaal veiligheidsprogramma/digitaal veiligheidspaspoort (DVP). Hierbij worden dezelfde lettertypes en kleuren gebruikt waarmee de gewenste associatie wordt gelegd met railAlert. Dit vormt een direct uitvloeisel van de grootscheepse vernieuwing van het digitaal veiligheidsprogramma in 2022. Op termijn kan het digitaal veiligheidsprogramma indien gewenst ook visueel wat losser van railAlert en de railsector komen te staan. Daarbij kan dit programma, zij het hier en daar aangepast, ook ter beschikking worden gesteld aan andere branches of sectoren.

 

Bijkomend effect

 

Met het vernieuwen van de logo’s op de railAlert-documenten zullen deze geschriften ook weer geüpdatet worden en, om eerlijk te zijn, na vijftien jaar is dat ook een mooi neveneffect wat op een aantal plaatsen nodig blijkt na een eerste inventarisatie.

 

Sociale media eerst

 

In de komende maanden krijgt railAlert dus een ander gezicht. Te beginnen met de sociale media als LinkedIn, Flickr (foto’s) en YouTube. Daarna volgen de websites voor de e-learnings van het DVP en vervolgens de website met de meest gestelde vragen over het DVP. Uiteindelijk komen alle andere uitingen, zoals bebording, examens, documenten op de websites en de websites zelf in de nieuwe stijl.

 

Het ontwerp van de beide huisstijlen is -  last but not least - door Concreet geeft vorm in Amersfoort ontwikkeld.