Werken aan duurzame inzet van mensen

30 okt. 2018

Werken aan duurzame inzet van mensen

30 okt. 2018

volgend bericht

Print Friendly and PDF

Als hoofd Safety Health & Environment van Strukton was Jan Kees Hofker al jarenlang achter de schermen verbonden aan railAlert. Sinds oktober staat hij er als directeur aan het roer. Zijn doel: de duurzame inzet van medewerkers in de spoorsector op korte en lange termijn.

 

Wie in de spoorsector het woord veiligheid noemt, denkt gauw aan regelgeving en certificering. Jan Kees Hofker denkt vooral aan mensen. Een voorbeeld: ‘Monteurs op het hoofdspoor komen vijf keer per jaar in aanraking met laagspanning. Dat is niet normaal.’ Vandaar dat hij blij is met de recente fusie van railAlert met Stichting Arbeidsomstandigheden (SAS). Zestig procent van de incidenten op het spoor is arbo gerelateerd. ‘Belangrijk is dan ook dat de kennis voor een duurzame inzet van mensen, denk bijvoorbeeld aan het omgaan met chroom-6, nu aan boord is. Maar ook het leren van incidenten vergt een brede blik. Een incident is nooit een op zichzelf staand iets, er zitten zo tien, vijftien dingen in het proces fout. Het begint altijd bij de basis, de voorkant van het proces. De opleiding sluit niet aan, de engineering is niet goed, mensen weten niet hoe ze iets moeten aanpakken.’ Dat toont meteen aan hoe complex de verandering is die de spoorsector moet doorvoeren en dat je het niet oplost met regelgeving alleen.

 

Bewustwordingsproces

Bij railAlert zit hij op het snijpunt tussen binnen en buiten. ‘Mijn opdracht is partijen aan railAlert binden; de NS willen we graag laten aanhaken evenals alle vervoerders. Het bewustwordingsproces van veilig werken is iets wat in de hele branche plaatsvindt en in de praktijk zichtbaar wordt. Hofker: ‘Uitvoerende partijen moeten daarbij leiderschap en eigenaarschap tonen, dat komt samen in het instructiemoment; wat ga jij vandaag doen? Is de instructie duidelijk, wordt hij begrepen en – uiteraard – nageleefd? Daar kan iedereen vandaag mee starten.’ Dat is niet makkelijk in een markt die ontzettend onder druk staat, ziet ook Hofker. ‘Het grootste probleem is de continuïteit in werk. Die is er niet, het gaat op en neer. Daar kun je je personeel niet op afstemmen. Maar zzp’ers, die in het weekend aan het spoor werken en doordeweeks elders hun geld verdienen, kunnen te weinig railervaring hebben of kunnen te veel uren willen maken. Dat komt de veiligheid niet ten goede. Hier ligt een uitdaging voor de hele branche.’

 

Nadrukkelijker profileren

railAlert gaat zich in dat proces nog nadrukkelijker profileren. Hofker: ‘Bijvoorbeeld door de werkkamer Arbo te integreren met de andere werkkamers. Daarnaast ga ik in gesprek met de branche. Wat zijn nu de grote vraagstukken op het gebied van veilig werken. Hoe komen we tot duurzame inzet van werkers aan het spoor? Tijdens het congres Arbeid & Veiligheid is een statement gemaakt over de assets. Een groot deel van het seinwezen is nog aangelegd met Marshall-hulp! Jaarlijks rijden er treinen door rood licht, wordt een trein een gebied ingestuurd waar op dat moment een ZKL geplaatst wordt, of komen monteurs met spanning in aanraking. Wie gaat dit aankaarten bij ProRail? railAlert of de individuele aannemers die incidenten hebben? Als railAlert zeker want het gaat over de veiligheid van werkers op alle sporen in Nederland!’