Het Vvw-metro kent de volgende werkplekbeveiligingsmaatregelen ter voorkoming van aanrijdgevaar (VVW-Metro art 4.9); buiten bedrijf, buiten dienst, fysieke afscherming, persoonlijke waarneming, bzb-metro. De middelen die de lwb-metro ter beschikking staan om bovenstaande maatregelen te realiseren staan in deze catalogus.
Handleiding voor het gebruik van de landelijke lijst VVW HS voor opdrachtnemers.
Binnen de railinfrabranche is voor de beheersing van arbeidsrisico’s een arbocatalogus1 beschikbaar voor bedrijven. Hierin is de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsveiligheid uitgewerkt naar praktische, uitvoerbare regels. Het NVW met de onderliggende documenten2 is een integraal onderdeel van deze arbocatalogus en bevat de uitwerking op het gebied van het aanrijdgevaar en elektrocutiegevaar.
Het Vvw-hs geeft, op het gebied van hoogspanning, invulling aan de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit op het gebied van de elektrotechniek. Voor mensen en organisaties die werken in/nabij de railinfra, bij/in opdracht van/met toestemming van ProRail, waarbij sprake is/kan zijn van elektriseringsgevaar.
In het Vvw-metro staan regels voor de veiligheid bij het werken op, aan, in of nabij de metrobaan. In het vervolg van dit document wordt dit kortweg aangeduid met ‘werken op de metrobaan’. Het Vvw-metro is van toepassing op metrosystemen. Het kenmerk van deze systemen is dat ‘op sein’ gereden wordt.
In het Vvw-tram staan regels voor de veiligheid bij het werken op, aan, in of nabij de trambaan. Het Vvw-tram is van toepassing op tramsystemen. Het kenmerk van deze systemen is dat ‘op zicht’ gereden wordt.