20 dec. 2024

Water in de verdiepte behuizing van breakunits

ProRail heeft een belangrijke Safety Alert uitgebracht naar aanleiding van veiligheidsrisico’s bij breakunits die onderdeel zijn van de waterinstallaties op emplacementen.

Contactpersoon
Marcel Edwards
Procescoördinator aanrijdgevaar trein, Arbocatalogus, laagspanning, systeemcertificering, elektrische veiligheid en veilig & gezond
Auteur

ProRail heeft een belangrijke Safety Alert uitgebracht naar aanleiding van veiligheidsrisico’s bij breakunits die onderdeel zijn van de waterinstallaties op emplacementen.

Uit onderzoek blijkt dat water in de verdiepte behuizingen van breakunits het veilig afschakelen van de installatie kan belemmeren. Daarnaast is vastgesteld dat schroeven in de wanden van sommige behuizingen onder spanning kunnen staan, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties voor werkenden in en rondom deze installaties.

Deze situaties vereisen extra alertheid en strikte naleving van veiligheidsprocedures. ProRail heeft direct maatregelen aangekondigd en werkt aan structurele oplossingen om de risico’s te beperken en toekomstige incidenten te voorkomen. Verdere informatie over de risico’s, aanbevelingen en contactpersonen is beschikbaar in de Safety Alert.

17 dec. 2024

Nachtcongres over de toekomst van nachtwerk in de railsector

Tijdens het congres in de nacht van 17 op 18 januari 2025 brengen railAlert, ProRail en Strukton Rail professionals en stakeholders samen om de uitdagingen en kansen van nachtwerk te bespreken.

Contactpersoon
Carlijn Visser
Manager communicatie

Nederland heeft een van de drukste spoorwegnetwerken van Europa. Iedere dag vervoeren we meer dan een miljoen reizigers. Achter de schermen werken honderden mensen ’s nachts om de infrastructuur veilig en betrouwbaar te houden. Nachtwerk is essentieel, maar niet zonder impact: op gezondheid, werk-privébalans en de aantrekkelijkheid van het beroep.

Tijdens het congres in de nacht van 17 op 18 januari 2025 brengen railAlert, ProRail en Strukton Rail professionals en stakeholders samen om de uitdagingen en kansen van nachtwerk te bespreken. Wat zijn de gezondheidseffecten? Hoe vinden we een balans tussen veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid? En hoe zorgen we ervoor dat nachtwerk in de toekomst aantrekkelijk én verantwoord blijft?

Samen zetten we een stip op de horizon met concrete acties, inzichten en inspirerende sprekers zoals:

  • Marjolein Baart MSc MPS en Harald Vissenberg BSc, onderzoekers incident Voorschoten
  • Prof. dr. Carel Hulshof MD PhD Hon FFOM, expert in de gezondheidsrisico’s van nachtwerk.
  • Tiemen van der Worp LLM BBA, specialist psychosociale arbeidsbelasting.
  • Jeroen van Zuilen BPM, deskundige duurzame inzetbaarheid.

Programma in vogelvlucht
Het programma start om 21.30 uur met een aftrap door nachtvoorzitter Thijs van Kessel (railAlert). U kunt rekenen op inspirerende lezingen, een interactieve paneldiscussie en concrete handvatten voor beleid. We sluiten af met concrete voorstellen en adviezen voor de toekomst van nachtwerk in de railsector.

Schrijf u nu in
Meld u vandaag nog aan en help mee nachtwerk in de railsector duurzamer en gezonder te maken. Samen zorgen we dat nachtwerk niet ontspoort!

Datum & locatie

  • Start: vrijdag 17 januari 21:30 uur (inloop vanaf 20:30 uur)
  • Einde: zaterdag 18 januari 02:30 uur
  • Waar: Strukton Academy, Westkanaaldijk 2, Utrecht
  • Parkeren: Gratis op P5
10 dec. 2024

Samen leren
door incidenten te delen 
voor een veilige en gezonde branche

Contactpersoon
Kirsten Lups
Regiemanager Samen beter
Gerelateerde documenten

Een railinfra- branche waarin veiligheid en gezondheid de hoogste prioriteit hebben. Dat is ons doel. Alleen door het samen te doen én van elkaar te leren worden we beter en kunnen we gevaarlijke situaties en ongevallen nu en in de toekomst te voorkomen. Daarom is het delen van kennis en het leren van incidenten van levensbelang.

Om gevaarlijke situaties centraal te registreren en met elkaar te kunnen delen gebruikten we tot voorkort het railAlert veiligheidsdashboard. Dit systeem werd als niet gebruiksvriendelijk ervaren. Daarom hebben we samen met verschillende partijen binnen de branche gekeken naar een betere registratiemethode.

Van dashboard naar Excel-formulier
Als oplossing hebben we gekozen voor een Excel-formulier. Het veiligheidsdashboard komt daarmee te vervallen. Het nieuwe formulier biedt veel voordelen ten opzichte van het veiligheidsdashboard:

            •          Het is eenvoudig te gebruiken en laagdrempelig.

            •          Er is geen inlog meer nodig.

            •          Het aantal invulvelden is verminderd.

            •          Gegevens kunnen eenvoudig geïmporteerd worden vanuit andere bestanden en registratiesystemen.

            •          Keuzelijsten in de invulinstructie maken het formulier geschikt voor verschillende  
                            registratiesystemen.

            •          Aanpassingen in het formulier kunnen snel door railAlert worden doorgevoerd.

De velden in het nieuwe formulier zijn zorgvuldig gekozen en worden direct gebruikt in de rapportages. Als er aanvullende informatie nodig is vragen we deze op. Durf transparant te zijn en deel je incidenten met ons, alleen dan komen we samen écht verder.

Deel je incidenten maandelijks en mail het formulier naarsamenbeter@railalert.nl

Deel uw ervaringen
Een nieuwe manier van werken is altijd even wennen. We horen graag uw ervaringen na het werken met het nieuwe formulier en eventuele opmerkingen waarmee we het nog verder kunnen verbeteren. Laat het ons weten via samenbeter@railalert.nl!

Het nieuwe formulier kunt u vinden via de de pagina Samen Beter.