Nieuwe veiligheidstraining DVP: Spoor jij wel?

In 2012 werd het Digitaal Veiligheidspaspoort geïntroduceerd. Vanaf dat moment had je dit persoonsgebonden paspoort nodig om te mogen werken op het terrein van ProRail. Om een DVP te krijgen, moest je een veiligheidstraining volgen en de toets ‘Toegang tot het spoor’ (TTHS)’ afleggen. We zijn nu bijna vijf jaar verder. Inmiddels hebben meer dan vijftigduizend spoormedewerkers de veiligheidstraining gevolgd. De mensen die als eerste een DVP hadden, gaan hun pas eind 2017 verlengen. Hiervoor zullen ze de nieuwe veiligheidstraining ‘Spoor jij wel?’ volgen en de toets ‘Veiligheid en Toegang Op het Spoor’ afleggen. Het betreft een training van een halve dag.

 

Bij de gedragstraining ‘Spoor jij wel?’ staan we stil bij herkenbare en soms zelfs confronterende praktijksituaties. Welke valkuilen komen we tegen? En wat kun jij doen om de veiligheid te verbeteren? De nieuwe manier van trainen is persoonlijker en vraagt om een actieve houding van alle deelnemers.

 

Oproep: meedenken over nieuwe DVP website en portal

RailAlert werkt aan een nieuwe website en portal voor het DVP. We horen graag van jullie wat er behouden moet worden van de bestaande website en portal. Waar maak je vaak gebruik van? Wat vind je handig? Geef het ook aan als je vindt dat bepaalde dingen beter kunnen. Ook als je steeds ergens vastliep of iets miste op de website: laat het ons weten.
Stuur je opmerkingen naar andre.vanes@railalert.nl

Om je voor te bereiden op de toets ‘Veiligheid en Toegang Op het Spoor’, vragen we je om het e-learningsprogramma te volgen (zie www.vtos.nl). Dit e-learningsprogramma is beschikbaar in vijf talen. Kennis die je daar opdoet is essentieel om de toets te kunnen halen. Bovendien bereidt het e-learningsprogramma je voor om deel te kunnen nemen aan de gesprekken tijdens de gedragstraining ‘Spoor jij wel?’.

 

Het e-learningprogramma VTOS is vernieuwd ten opzichte van de oude toets TTHS. Naast de dagelijkse praktijk op ProRail terrein die in beeld wordt gebracht, zijn nu ook meer kennisfeiten over risicovolle situaties opgenomen. Denk hierbij aan aanrijdgevaar, elektrocutiegevaar, persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) en de veiligheidsorganisatie op het werk. Voor de toets VTOS gelden drie herkansingen. Voor medewerkers die moeite hebben om een voldoende te behalen en behoefte hebben aan begeleiding voordat ze opnieuw de toets VTOS doen, biedt Railcenter een instructie VTOS aan.

 

Nu al meer weten over het VTOS programma ? Check www.vtos.nl