28 okt. 2024

Vvw-at van kracht op 1 januari 2025

railAlert heeft groen licht gekregen van de Nederlandse Arbeidsinspectie om het Voorschrift veilig werken – aanrijdgevaar trein (Vvw-at) op te nemen in de Arbocatalogus. Deze nieuwe regelgeving vervangt het Vvw-trein uit 2013.

Contactpersoon
Marcel Edwards
Procescoördinator aanrijdgevaar trein, Arbocatalogus, laagspanning, systeemcertificering, elektrische veiligheid en veilig & gezond

railAlert heeft begin juli groen licht gekregen van de Nederlandse Arbeidsinspectie om het Voorschrift veilig werken – aanrijdgevaar trein (Vvw-at) op te nemen in de Arbocatalogus. Deze nieuwe regelgeving vervangt het Vvw-trein uit 2013. Zoals in onze eerdere nieuwsberichten aangegeven, is met de Arbeidsinspectie afgesproken dat het Vvw-at op 1 januari 2025 in werking treedt. Het Vvw-at zal dan ook in de Arbocatalogus worden gepubliceerd en is daarmee vanaf dat moment van kracht en zal door de Arbeidsinspectie als referentie bij haar handhaving worden gebruikt.

Het Vvw-at werkt de Nvw-kaders uit in concrete regels met als doel aanrijdgevaar door treinverkeer en spoorvoertuigen te voorkomen. Het Vvw-at is van toepassing op alle Nederlandse hoofdsporen die deel uitmaken van de beheerconcessie, die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft verleend aan ProRail én voor zover het werkzaamheden aan of in de buurt van de railinfrastructuur betreft. 

Belangrijkste wijzigingen 

• Het voorschrift betreft alleen aanrijdgevaar. Elektriseringsgevaar is opgenomen in het Vvw-hs.
• Best practices en brancherichtlijnen zijn opgenomen in het nieuwe Vvw-at.
• Het oversteken van het spoor is anders geregeld met de nieuwe rol van Beperkt zelfstandig betreder (BZB) en met het oversteken van een ploeg met Veiligheidsman (VHM).
• Locatiespecifieke instructies zijn verplicht voor onder andere de Beperkt Zelfstandig Betreder (BZB) en de ploeg met VHM.
• Voor bepaalde situaties is het gebruik van specifieke, al deels ingevulde, Risico-Inventarisaties & Evaluaties (RIE’s) voorgeschreven.
• En tenslotte niet onbelangrijk: de indeling van het document is overzichtelijker en leesvriendelijker geworden.

Waar kunt u informatie vinden? 
Om uw organisatie de kans te geven zich goed voor te bereiden op de invoering van het Vvw-at, hebben wij al eerder diverse documenten gepubliceerd. Deze kunt u vinden op onze documentenpagina. Naast het Vvw-at vindt u hier een Impactanalyse met de consequenties van het nieuwe Vvw-at voor uw organisatie. Ook wordt een toolboxpresentatie beschikbaar gesteld voor het geven van interne voorlichting. 

Daarnaast is er op 4 oktober 2023 een online presentatie gegeven met toelichting op het Vvw-at. Wij zullen u via onze nieuwsbrieven regelmatig blijven informeren over het nieuwe Vvw-at. Via deze website kunt u zich hiervoor aanmelden

Overgangsregeling voor keuring van de Beperkt zelfstandig betreder 
De keuringseisen van de nieuwe rol van Beperkt zelfstandig betreder (BZB) zullen op 1 november 2024 formeel gepubliceerd worden (zowel inhoud als frequentie). Dat betekent dat een keuring vóór 1 januari 2025 lastig kan worden. Afgesproken is dat een BZB die nog niet gekeurd is, eventueel al kan worden ingezet vanaf 1 januari 2025, onder de strikte voorwaarde dat de BZB wel al is aangewezen door de werkgever en instructie heeft ontvangen en bovendien de keuring al is ingepland en vóór 1 mei 2025 plaatsvindt. 

Vragen of opmerkingen? 
Vragen en opmerkingen die tot nu toe zijn binnengekomen, inclusief de antwoorden van de Werkgroep Vvw-at, staan in het bestand ‘Meest gestelde vragen over het VVw-at 2025’ op de website.

Heeft u aanvullende vragen of opmerkingen? Dan kunt u een mail sturen naar info@railAlert.nl of gebruik maken van de meldformulieren op de documentenpagina