05 sep. 2025

Van Dagpas naar BVP
veiligheid maatwerk in de praktijk

De groeiende afhankelijkheid van Dagpassen maakt duidelijk dat het Veiligheidsprogramma beter moet aansluiten op de praktijk. Daarom onderzoeken we diverse mogelijkheden om meer maatwerk te kunnen leveren.

Contactpersoon
Marcel Lub
Programmamanager Veiligheidsprogramma

De vraag naar uitvoerend technisch personeel voor spooronderhoud en -projecten groeit, terwijl het aanbod juist afneemt. Door vergrijzing gaan er meer mensen met pensioen dan dat er nieuwe medewerkers instromen. Daardoor wordt de branche steeds afhankelijker van de inzet van enerzijds buitenlands personeel en anderzijds spoorwerkers die slechts enkele malen per jaar in het spoor werken. Voor deze groepen sluit het Digitaal Veiligheidsprogramma (DVP) niet goed aan.

Het DVP-programma is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits en vraagt om digitale vaardigheid. Voor een deel van de huidige en toekomstige werknemers vormt dit een duidelijke drempel waardoor het hen niet lukt om te slagen voor het DVP. Dat is een serieus probleem omdat dit wel een vereiste is om zelfstandig in het spoor te mogen werken.

Dagpas voor bezoekers en nieuwe medewerkers
Binnen het DVP bestaat naast het Digitale Veiligheidspaspoort ook de mogelijkheid om met een Dagpas onder begeleiding van een DVP-houder het spoor te betreden. Deze Dagpas is bedoeld voor bijvoorbeeld incidentele bezoekers en nieuwe medewerkers in opleiding, maar wordt door de krappe arbeidsmarkt en de genoemde drempels steeds vaker gebruikt door uitvoerend personeel. En dat is niet waarvoor de Dagpas bedoeld is.

Begeleid Veiligheidspaspoort voor uitvoerend personeel
De groeiende afhankelijkheid van Dagpassen maakt duidelijk dat het Veiligheidsprogramma beter moet aansluiten op de praktijk. Daarom onderzoeken we diverse mogelijkheden om meer maatwerk te kunnen leveren.

Op dit moment ontwikkelt railAlert een extra module binnen het DVP: de Begeleid Veiligheidspas (BVP). Deze nieuwe pas sluit beter aan bij de diversiteit van de huidige en toekomstige arbeidspopulatie en draagt daardoor bij aan meer veiligheid. De BVP biedt ruimte voor maatwerk, met praktijkgerichte trainingen en toetsen in meerdere talen of varianten voor specifieke werkzaamheden, zoals schoonmaak op perrons. Een belangrijke voorwaarde blijft dat medewerkers met een BVP, net als met een Dagpas, altijd onder begeleiding van een DVP-houder werken. Dit betekent ook dat de rol van begeleider beter geborgd moet worden in het DVP en de organisatie van het werken aan het spoor.

Zo ontstaat een toekomstbestendig en veiliger alternatief dat recht doet aan de praktijk op de werkvloer. Inmiddels zijn hiervoor twee pilotprojecten gestart. In de loop van dit jaar worden de geleerde lessen uit de pilots uitgewerkt in de vorm van opleidingen en examens. railAlert houdt de branche hiervan op de hoogte.