De voorbereidingen voor de implementatie van het nieuwe Voorschrift veilig werken aanrijdgevaar trein (Vvw-at) per 1 januari 2025 zijn al in volle gang. Via nieuwsberichten informeren we u over specifieke onderwerpen en over de laatste ontwikkelingen.
Belangrijkste wijzigingen in het Vvw-at
• Het voorschrift betreft alleen aanrijdgevaar. Elektriseringsgevaar is opgenomen in het Vvw-hs.
• Best practices en brancherichtlijnen zijn opgenomen in het nieuwe Vvw-at.
• Het oversteken van het spoor is anders geregeld met de nieuwe rol van Beperkt zelfstandig betreder (BZB) en met het oversteken van een ploeg met Veiligheidsman (VHM).
• Locatiespecifieke instructies zijn verplicht voor onder andere de Beperkt Zelfstandig Betreder (BZB) en de ploeg met VHM.
• Voor bepaalde situaties is het gebruik van specifieke, al deels ingevulde, Risico-Inventarisaties & Evaluaties (RIE’s) voorgeschreven.
• En tenslotte niet onbelangrijk: de indeling van het document is overzichtelijker en leesvriendelijker geworden.
Toolboxpresentatie beschikbaar
Om u zelf of uw organisatie de kans te geven zich goed voor te bereiden op de invoering van het Vvw-at, hebben wij al eerder diverse documenten op onze documentenpagina gepubliceerd. Recent is bovendien een toolboxpresentatie toegevoegd voor het geven van interne voorlichting.
Certificeringsschema’s en keuringseisen aangepast
Op 1 november zijn door railAlert nieuwe certificeringsschema’s en praktijkbeoordelingsformulieren gepubliceerd. Ook de keuringseisen van de nieuwe rol van Beperkt zelfstandig betreder (BZB) zijn op 1 november 2024 gepubliceerd (zowel inhoud als frequentie). Keuring van de BZB dient te geschieden door de bekende, door railAlert erkende, keuringsinstituten.
Overgangsregeling voor keuring van de Beperkt zelfstandig betreder
Keuring van de BZB vóór 1 januari 2025 zal niet in alle gevallen haalbaar zijn. Daarom is met de NLA afgesproken dat een BZB, die nog niet gekeurd is, eventueel kan worden ingezet vanaf 1 januari 2025 onder de strikte voorwaarde dat de BZB wel is aangewezen door de werkgever en instructie heeft ontvangen. Bovendien dient de keuring al te zijn ingepland en wel vóór 1 mei 2025.
Eventuele vragen (die niet al in de FAQ-lijst beantwoord worden) kunt u sturen naar info@railalert.nl.