Het rijden en werken met krollen en andere voertuigen in de buitendienststelling is niet zonder risico’s. In de afgelopen jaren zijn er verschillende (ernstige) incidenten geweest zoals het onbedoeld aanrijden van personen, botsen op andere voertuigen of objecten, omvallen bij hijswerkzaamheden, in- en uitsporen op overwegen en railinzetplaatsen en rijdraadincidenten.
Omdat het ingewikkeld is voor één bedrijf om veranderingen door te voeren is er door twee initiatiefnemers gelobbyd voor een landelijke werkgroep “veilig rijden en werken met rail(-weg) voertuigen”. Deze werkgroep is een jaar geleden onder de vleugels van railAlert gestart en richt zich in eerste instantie op de krol.
Om de kraanmachinist veilig te laten rijden en werken is meer aandacht nodig in de voorbereiding en uitvoering. Om de knelpunten bespreekbaar te maken heeft de werkgroep een LMRA ontwikkeld met als doel dat iedere machinist altijd een veilig uitvoerbare opdracht krijgt die past bij de capaciteit van de kraan, hijslasten en de werklocatie. Andere onderwerpen zijn de opleidingen van de (aspirant) krolmachinist, werkvoorbereider, uitvoerder, het consequent gebruik van de LMB en het verduidelijken van technische eisen van de krol en hulpstukken.
Om de knelpunten en oplossingen te bespreken met alle betrokken organisaties wordt in voorjaar 2026 een landelijke “krollendag” georganiseerd bij Strukton Rail Nederland in samenwerking met andere spooraannemers en kraanbedrijven. Niets doen is géén optie en verbeteren doe je tenslotte met elkaar.
Heeft u vragen of opmerkingen over de LMRA of wilt u iets delen met de werkgroep neem dan contact op met Koen van den Berg of info@railAlert.nl.