UPDATE: Herfstmaatregelen - Hoe om te gaan met Electra Gel S4 (Sandite) tijdens werkzaamheden? (trein)

UPDATE: Herfstmaatregelen - Hoe om te gaan met Electra Gel S4 (Sandite) tijdens werkzaamheden? (trein)

3 okt. 2022
Volgend bericht>>

Onderstaand bericht is een gerectificeerde versie van het bericht van 22 september jl., het bijgevoegde productinformatieblad is aangepast.


Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te verminderen, starten ProRail en NS, afhankelijk van de daadwerkelijk geconstateerde gladheid, met het aanbrengen van een gel met zand- en metaaldeeltjes die de rails stroef maken. Deze gel heet Electra Gel S4, ook als Sandite bekend. Daarnaast zijn de afgelopen periode diverse preventieve maatregelen genomen om gladde sporen te voorkomen. Zoals het verwijderen van bladeren, het plaatsen van rasters die moeten voorkomen dat bladeren op de spoor komen en het snoeien van bomen en struiken die dicht op het spoor staan.


Tijdens de Sandite herfstcampagne kunnen er tot acht Sandite-reizigerstreinen beschikbaar zijn. Daarnaast zijn er vier Sandite-wagons met locomotieven beschikbaar voor bestrijding van gladheidsproblemen op locaties buiten de vaste trajecten waar de Sandite-reizigerstreinen al rijden. 


 

De trajecten waar Sandite in 2022 wordt aangebracht, zijn:

  • Veenendaal/ Rhenen – Breukelen vv
  • Utrecht – Zwolle vv (met 2 treinen)
  • Amsterdam – Hoorn vv
  • Utrecht – Hoofddorp vv/Utrecht – Almere Centrum vv (met 2 treinen)
  • Zwolle – Groningen vv
  • Zwolle – Leeuwarden vv

 

Hoe en waar wordt het middel aangebracht?

 

Bij een station moet het middel aangebracht worden in het zogeheten rem- en tractietraject van de trein. Het aanbrengen begint direct na een zgn. verkenbord (zie bijlage 4 van de Spoorwegwet), dat op ca.1300 meter van het perron is geplaatst. Het aanbrengen eindigt op ca.1000 meter vanaf het perron. Op de site van ProRail staat uitgebreide informatie over weersinvloeden en herfstmaatregelen.

 

Hoe om te gaan met Electra Gel S4 (Sandite)?

 

Stichting railAlert heeft een algemeen geldend productinformatieblad m.b.t. de gevaren, de veiligheidsvoorzieningen en de eerste-hulp-maatregelen. Dit productinformatieblad is bijgevoegd.
ProRail en NS brengen in de meeste gevallen Electra Gel S4 (Sandite) vanuit de trein aan. Hier is dus geen direct contact tussen het middel en de werker aan het spoor.
Op het moment dat er gewerkt gaat worden op een locatie waar Electra Gel S4 (Sandite) is aangebracht, geldt het onderstaande advies omdat het middel irriterend is voor ogen en huid.

 

Advies

 

  1. Om de werkers aan het spoor op locaties waar het middel is toegepast afdoende te beschermen, wordt geadviseerd een spatbril (breed model) en handschoenen te gebruiken.
  2. Vraag ProRail altijd om een correcte lokale risico-inventarisatie met daarop de specifieke maatregelen, zoals hekwerk tijdelijk of definitief (belangrijk voor o.a. de wijkplaatsen) en de exacte locatie waar Electra Gel S4 (Sandite) is aangebracht. Op basis van deze gegevens kan de goede risicoanalyse gemaakt worden, waarna de juiste beheersmaatregelen worden getroffen.

 


Voor vragen over het Sandite herfstcampagne het verzoek hierover contact op te nemen met ProRail, http://www.prorail.nl/reizigers/weersinvloeden en spoor/herfstmaatregelen.

 

 

Afbeelding (boven): Stefan Verkerk (ProRail)