Tanya Sancisi nieuw bestuurslid railAlert (trein/metro/tram)

Tanya Sancisi nieuw bestuurslid railAlert (trein/metro/tram)

18 aug. 2022
Volgend bericht>>

Op 1 juli 2022 werd Tanya Sancisi ingehamerd in het bestuur van de Stichting railAlert. Zij neemt daarmee de stoel over van Gert Kroon. Tanya vertegenwoordigt de ingenieursbureaus in het bestuur en treedt op als penningmeester.

 

“We zijn eigenlijk meteen overgegaan tot de orde van de dag”, aldus Tanya over haar eerste bestuursvergadering bij railAlert. “Een aantal mensen aan tafel kende ik nog niet, dus we hebben ons eerst voorgesteld. Maar er was ook meteen werk aan de winkel en ik moet zeggen dat dat mij ook wel bevalt. Het ging heel natuurlijk en goed, bijna alsof ik er al langer zit.” 

 

Steentje bijdragen 

 

Gert Kroon werkt voor Arcadis al een tijdje in de Duitse markt en besloot dat het daarom tijd werd voor een nieuwe vertegenwoordiger in het bestuur van de Stichting railAlert. Het was voor collega Tanya Sancisi bij Arcadis geen lastig besluit om gehoor te geven aan Gerts oproep voor een vervanger. “Ik vind het altijd interessant om te zien hoe organisaties zich ontwikkelen, omdat in de hele branche iets verbeterd wordt. Als bedrijf ben je natuurlijk altijd bezig met verbeterprocessen, maar soms heb je het als branche ook nodig dat er gezamenlijk iets wordt opgepakt. Hoe railAlert dat doet op het gebied van veiligheid, vond ik altijd interessant. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.” Uit gesprekken met railAlert bleek de match van beide kanten goed en zo viel de keuze op haar.  

 

Tevreden terugkijken

 

Gert Kroon trad begin 2016 aan als vertegenwoordiger in het bestuur van de stichting. Hij kijkt met veel tevredenheid terug op wat ze in de afgelopen zesenhalf jaar hebben bereikt. “Het was een leuke tijd. Iedereen die nu in het bestuur zit, heb ik zien komen. Toen ik begon was railAlert gevestigd in een kantoor van ProRail. Uiteindelijk zijn we naar het Railcenter gegaan, wat denk ik een goed besluit is geweest. Verder heb ik de fusie tussen de Stichting railAlert en de Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid meegemaakt en hebben we heel veel werk verzet met de werkkamers op het gebied van regelgeving, certificering en het professionaliseren en moderniseren van het DVP. Het DVP was een initiatief van ProRail en de metrobedrijven zijn ondertussen ook aangehaakt. Het is heel mooi dat ook zij het DVP als het ware omarmd hebben als de kwaliteitscontrole dat iedereen die op de locatie werkt echt de basisprincipes van veiligheid beheerst. Ik moet zeggen dat ik al met al met veel plezier terugkijk op wat we allemaal bereikt hebben.” 

 

Belang van railAlert 

 

Eén van de thema’s die voor de komende tijd belangrijk zal worden, is volgens Gert de positionering van de Stichting railAlert. “Echt de spokesperson worden als het gaat om veiligheid”, aldus Gert. Tanya ziet dit ook zeker als een onderwerp waar zij mee bezig wil gaan. “Ik denk dat het nodig is dat we meer naar buiten treden en vertellen waar we mee bezig zijn. Waarom het belangrijk is dat de stichting er is. We mogen meer de boer op voor waarom de branche er wat aan heeft dat de Stichting railAlert bestaat en hoe we elkaar beter kunnen vinden.” 

 

Foto (boven): Menno Ebbes.