Update storingen DVP (trein/metro)

Update storingen DVP (trein/metro)

3 jun. 2022
Volgend bericht>>

Eind vorig jaar zijn in het DVP-softwaresysteem de nodige aanpassingen gemaakt. Het merendeel hiervan is naar wens uitgevoerd, maar onvermijdelijk zijn er ook een aantal verstoringen ontstaan. Dankzij onder meer meldingen vanuit de DVP-helpdesk, zijn deze storingen opgepakt en waar mogelijk hersteld.

 

Dagelijks wordt er hard gewerkt om deze storingen blijvend op te lossen. Dit jaar zijn we ook bezig met het upgraden van het verouderde softwaresysteem, om het complexe werkpakket dat we hebben toekomstbestendig te maken.

 

Een aantal problemen zijn gemeld en onderzocht:

 

Rode uitroeptekens bij het scannen van de DVP-pas

 

In de nieuwsbrief van afgelopen 27 januari konden we al melden waar de rode en oranje uitroeptekens vandaan komen en waarom ze zichtbaar worden bij het scannen van de DVP-pas. Op de afbeeldingen in de berichten in deze nieuwsbrief zie je welke tekens er bij de certificaten of bij de afbeelding van de DVP-pas kunnen staan. Een groene ‘V’ betekent dat alles in orde is. Een oranje of rood uitroepteken bij een domein betekent dat men zijn of haar railAlert-certificaat moet verlengen.

 

Als iemand het certificaat heeft vernieuwd, kan het voorkomen dat hij of zij nog steeds een rood uitroepteken te zien krijgt. Deze verdwijnt pas wanneer het oude certificaat na zes weken is verdwenen, ongeacht of het nieuwe certificaat al gehaald is. We werken eraan om dit te verbeteren. Er komt een koppeling tussen het oude en het nieuwe certificaat, zodat het uitroepteken direct verdwijnt wanneer iemand de hercertificering heeft behaald.

 

Advies betalen van een dagpas met iDeal

 

Er is een opmerking gemaakt over het niet kunnen betalen met iDeal van een dagpas. Dit komt voor wanneer meer dan 50 tekens zijn gebruikt in het tekstveld (customer reference) voor het omschrijven van het product. We adviseren om niet meer dan 50 tekens te gebruiken.

 

Activeren passen en uploaden pasfoto’s soms niet mogelijk

 

Er is de afgelopen maanden een aantal meldingen binnengekomen dat personen passen niet konden activeren en/of pasfoto’s niet konden uploaden. Het blijkt dat deze meldingen een tijdelijk karakter hebben. Ze vinden plaats op tijdstippen waarop de server overbelast wordt. Door de overbelasting is activering en/of uploaden van de DVP-pas niet mogelijk. Als je dit overkomt, is het advies het later nogmaals te proberen.

 

Jaarfilter voor het jaarlijks raadplegen van de uitgifte aantal dagpassen aangepast

 

Bedrijven hebben jaarlijks een overzicht nodig inzake het aantal uitgegeven dagpassen. In het systeem was daar initieel echter geen rekening mee gehouden. Opvragen van het aantal uitgegeven dagpassen van het jaar daarvoor kon niet. Dit is ondertussen hersteld, waardoor het wel mogelijk is het overzicht van het aantal dagpassen over meerdere jaren in het verleden uit te vragen.