De Commissie Beoordelen Vakbekwaamheid Techniek (CBV-Techniek) van railAlert heeft
een onderzoek ingesteld naar de oorzaken van het relatief lage aantal geslaagden voor het
examen Ontwerper Tijdelijke Voorzieningen Treinbeveiliging (OTV). Belangrijkste conclusie:
te veel examenkandidaten komen op zonder voldoende ervaring (vlieguren) op dit terrein,
terwijl ze meestal wel over voldoende theoretische kennis beschikken.
railAlert heeft vandaag hierover een brief verzonden aan directies en betrokkenen in de railinfrabranche. Dit schrijven is hier (pdf) te downloaden.
Het examen is door deskundigen opgezet en door de CBV-Techniek tijdens het onderzoek
nog extra getoetst waarbij vooral naar de praktijk is gekeken. Het CBV-Techniek heeft dan
ook vastgesteld dat de oorzaak van het lage slagingspercentage niet moet worden gezocht
in de examenvragen (eisen), maar in het ontbreken van vaardigheden die alleen in de
praktijk opgedaan kunnen worden. De CBV doet dan ook een beroep op bedrijven en
medewerkers om pas voor het examen op te gaan, nadat gecontroleerd is of de kandidaat
voldoende praktijkervaring bezit.
Verder is het beeld ontstaan dat er uitvoerende technici naar een OTV-opleiding komen om
zodoende formeel bevoegd te worden als OTV-voorbereider. Uitstekende
(treinbeveiligings) technici zijn niet per se geschikt voor ontwerp- en controle-activiteiten in
het kader van het (administratief) ontwerpen van tijdelijke voorzieningen. Een goede technicus hoeft immers niet per definitie een goede werkvoorbereider te zijn en OTV-activiteiten,
moeten naar het oordeel van de commissie, feitelijk als werkvoorbereiding
worden gezien.
De CBV stelt daarom aan de bedrijven voor om de taak van Ontwerper Tijdelijke
Voorzieningen te beleggen bij gespecialiseerde treinbeveiligingsdeskundigen, met affiniteit
voor administratieve werkvoorbereiding. Het is noodzakelijk veel tijd met deze activiteit
bezig te zijn (veel vlieguren maken). Een praktisch advies is om nieuw op te leiden medewerkers voor deze taak mee laten werken met een ervaren collega voor het opbouwen van kennis en ervaring.
Om in de toekomst te voorkomen dat er nog veel teleurstellingen zullen zijn bij de
examens, hoopt de Commissie Beoordelen Vakbekwaamheid Techniek dat deze
aanbevelingen door de bedrijven overgenomen worden.