Eisen aan veiligheidskleding bieden geen ruimte voor interpretatie (trein/metro/tram)

Eisen aan veiligheidskleding bieden geen ruimte voor interpretatie (trein/metro/tram)

23 dec. 2021
Volgend bericht>>

Tijdens onder meer veiligheidsinspecties bleek dat een klein deel van de werkers aan en rond het spoor niet de juiste veiligheidskleding droeg. Bij navraag bleken zij, hun organisatie of hun leverancier niet goed op de hoogte te zijn van de bestaande eisen aan dergelijke kleding, of ze interpreteerden die voorschriften te ruim. Maar welke regels gelden er eigenlijk en welke fouten werden tijdens die inspecties opgemerkt?

 

Om de zichtbaarheid van medewerkers te vergroten en daarmee aanrijdingen tegen te gaan, bestaat er al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw een plicht voor sommige groepen personeelsleden bij het spoor om veiligheidskleding te dragen. In de loop van de jaren daarop moesten steeds grotere groepen medewerkers die blootgesteld zouden kunnen worden aan aanrijdgevaar, deze kleding gaan dragen.

Per 1 juli 2019 heeft railAlert door middel van een brancherichtlijn nieuwe regels ingevoerd. Dat gebeurde na verzoeken en instemming van onder meer railinfrabeheerders, bouwbedrijven en ingenieursbureaus.

 

Van geel naar oranje en omgekeerd

 

De meest opvallende verandering was dat werkers aan en om het spoor van trein, metro en tram niet meer gele, maar op bovengenoemde datum oranje veiligheidskleding moesten dragen. De medewerkers die voor de veiligheid (aanrijdgevaar) verantwoordelijk zijn, gingen voortaan in een gele (over)jas of hesje aan het werk.

 

Tekst loopt door onder de tekening.

 

 

De tekening van hoe de veiligheidskleding er uit moet zien. Uit de brancherichtlijn die in 2019 van kracht is geworden. 

 

Van NEN naar brancherichtlijn

 

De regels voor de veiligheidskleding zijn uitgewerkt in een NEN-norm: NEN-EN-ISO 20471. En op basis van die norm heeft railAlert in een brancherichtlijn aanvullend regels en eisen gesteld waaraan veiligheidskleding moet voldoen.
Deze brancherichtlijn werd in een aantal gevallen verkeerd geïnterpreteerd. Tijdens inspecties bleek dat soms dat een deel van de verplichte reflecterende striping op de jassen en vestjes/hesjes ontbrak.

 

Nader onderzoek leerde dat een toevoeging aan de tekst van de brancherichtlijn een verbetering zou zijn. Hierdoor zou er zeker geen ruimte meer zijn voor misinterpretatie. De in de brancherichtlijn opgenomen tekening was zeer duidelijk. De tekst in de brancherichtlijn is inmiddels aangevuld. Die geeft nu nog duidelijker aan hoe en waar de reflectiestrepen aangebracht moeten zijn. De aangevulde brancherichtlijn is hier te downloaden. Meer informatie staat in het nieuwsbericht dat railAlert heeft uitgebracht bij de introductie van de nieuwe kledingvoorschriften.