Nieuwe spoorwegwet in voorbereiding (trein/metro/tram)

Nieuwe spoorwegwet in voorbereiding (trein/metro/tram)

16 jun. 2021
Volgend bericht>>

De overheid bereidt een nieuwe spoorwegwet voor waarmee alle regelgeving op spoorgebied in Nederland wordt gebundeld en zodanig wordt opgezet dat daarin gemakkelijk Europese regels kunnen worden opgenomen of verwerkt.

 

Nu nog is alle regelgeving verspreid over twee wetten (de Spoorwegwet 2003 en de wet Lokaal Spoor 2015), achttien Algemene Maatregelen van Bestuur en veertien regelingen. Door de vele wijzigingen in de afgelopen jaren is de regelgeving gefragmenteerd. railAlert bestudeert de effecten van het nieuwe wetsvoorstel en overlegt momenteel met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en branchepartijen over deze voorgenomen wijzigingen. Een eerste indruk is dat de voorgestelde wetgeving op bepaalde punten nog aanvulling en verbetering behoeft, waarbij railAlert uiteraard speciaal oog heeft voor werkbare veiligheidsaspecten en de effecten van de wet op testwerkzaamheden zoals bijvoorbeeld de uitrol van het treinmanagementsysteem ERTMS en het daarmee samenhangende ETCS in Nederland, maar ook het doorvoeren van testen in een buitendienststelling zoals op de Botlekbrug, de spoortunnel in Delft of in het verleden de Hanzelijn of HSL-Zuid.

Als alles volgens plan verloopt gaat de nieuwe wet in 2023 in.

 

railAlert houdt betrokkenen via de werkkamers, de nieuwsbrieven en de website op de hoogte van de wetswijzigingen en de standpunten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

Bij de foto (boven). Ook de uitrol van ERTMS in Nederland zal effect kunnen hebben op de in voorbereiding zijnde nieuwe Nederlandse spoorwegwetgeving. Baanvakken met ERMTS zijn vaak te herkennen aan de balises - de gehele 'kastjes' - tussen de rails en het (meestal) ontbreken van seinen langs of tussen de sporen. Foto: ProRail, Stephan Verkerk.