Elektrisering bij bovenleidingwerkzaamheden (trein/metro/tram)

28 okt. 2020

Elektrisering bij bovenleidingwerkzaamheden (trein/metro/tram)

28 okt. 2020

volgend bericht

 

Leerpunt Veiligheid nr. 4

28 oktober 2020

 

 

Tijdens werkzaamheden in de bovenleiding kan het voorkomen dat er een potentiaalverschil ontstaat tussen de werkbak/bovenleiding en zwevende of (slecht) geaarde geleiders (zoals bijvoorbeeld bovenleidingsportalen of -palen).

 

Dit potentiaalverschil ontstaat onder andere wanneer er in de omgeving een trein optrekt. Er ontstaat dan een potentiaalverschil tussen de aarde en het minus. Dit spanningsverschil is goed voelbaar maar levert geen gevaar op voor de gezondheid. Maar het is wel (zeer) onaangenaam.

 

Bekijk dit Leerpunt (pdf).
Voor meer Leerpunten Veiligheid zie het overzicht onder thema's.

Download de volledige werkinstructie en de onderbouwing.