Correct gebruik van fysieke afscherming voorkomt ook ongelukken (trein)

Correct gebruik van fysieke afscherming voorkomt ook ongelukken (trein)

8 okt. 2020
Volgend bericht>>

Sinds enkele jaren mogen langs het spoor (ProRail) alleen gecertificeerde hekwerken voor fysieke afscherming worden gebruikt. Van deze hekwerken is onafhankelijk vastgesteld dat ze voldoende veilig (mens kerend) zijn. Tijdige inspectie en keuring zijn onderdeel van de certificering. Uit inspecties blijkt dat niet altijd duidelijk is of de hekken nog binnen de keuringstermijn zijn. Hierdoor is het voor baanwerkers ook niet altijd duidelijk of deze hekken nog veilig te gebruiken zijn.

 

Alle staanders van hekken moeten voorzien zijn van een ronde sticker van railAlert waarop de termijn tot de volgende keuring is gemarkeerd.

 

Tekst gaat verder onder de foto.

 

Een voorbeeld van een sticker waarop correct de volgende termijn tot de keuring is aangegeven.
Foto: Oege Kleijne.

 

Uitzondering

 

Er is een uitzondering voor de hekken met houten palen en rood-witte planken. Deze hekken mogen door iedereen worden geplaatst zolang het installatievoorschrift wordt gevolgd. Daarnaast dient er iedere honderd meter een kaart te zijn aangebracht waarop de datum van de laatste inspectie is geschreven. Hier mag nooit langer dan een maand tussen zijn.
Ook moet de datum van eerste ingebruikname onlosmakelijk op de houten palen zijn aangebracht. Wegens het risico op houtrot mogen deze perkoenhouten palen niet langer dan twee jaar worden gebruikt.

 

Meer informatie over het gebruik van fysieke afscheidingen is te vinden op de website van railAlert.

 

Rugletsel na leunen op hekwerk


Veilig gebruik betekent ook dat de hekken gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn. Recent heeft een monteur seinwezen rugletsel opgelopen tijdens werkzaamheden in buiten dienst gesteld spoor. Tijdens het werk leunde hij tegen de oranje liggers van het hekwerk van JMV, die door de kracht uit de klemmen schoten. Dit hekwerk heeft liggers in klemmen die bij incidenten snel losgeklikt kunnen worden voor een evacuatie-opening.


JMV benadrukt dat dit hek alleen mens kerend is aan de zijde waar de liggers in de klemmen zitten. Vermoedelijk heeft de onfortuinlijke seinwezenmonteur zich dat niet gerealiseerd. Dit toont opnieuw aan dat we elke dag scherp en alert moeten zijn op veiligheid. Voor jezelf én voor een ander. Pas goed op elkaar! Ook in situaties met een fysieke afscheiding.

Een voorbeeld van het hekwerk met de klemmen. Door aan de verkeerde zijde met kracht tegen het hekwerk te leunen, kunnen de beugels uit de klemmen schieten. Foto: JMV Groep.