Taak Gereedschapsmachinist in 2019 ingrijpend veranderd

Taak Gereedschapsmachinist in 2019 ingrijpend veranderd

20 dec. 2019
Volgend bericht>>

De taak Gereedschapsmachinist (GMCN) is in 2019 ingrijpend veranderd met als doel het verhogen van de kwaliteit, deskundigheid en betrokkenheid. Uit een analyse van het aantal incidenten waar onder anderen de Gereedschapsmachinist bij betrokken is, heeft railAlert op aangeven van de railinfrabranche maatregelen doorgevoerd die deze negatieve ontwikkeling helpen te verminderen.

 

Deze mitigerende maatregelen beperken zich niet alleen tot de taak Gereedschapsmachinist, maar gaan de komende jaren een belangrijke impact hebben op alle NVW-taken. De focus ligt op specialisatie en vakmanschap.

 

stopmachine.

De eisen die aan gereedschapsmachinisten worden gesteld, nemen toe om daarmee de veiligheid te verhogen. Foto: ProRail, Gerrit Serné.

 

Wijzigingen in 2019

 

Voor de wijzigingen in de vakbekwaamheden van de taak Gereedschapsmachinist wordt verwezen naar de communicatie van railAlert over dit onderwerp op 1 mei 2019 en 1 november 2019

 

Alleen in het Nederlands

 

De examens Veiligheidscommunicatie en Gereedschapsmachinist worden alleen in het Nederlands aangeboden. Niet-Nederlandstalige bedienaars van voertuigen (waaronder machinisten) dienen op een buiten dienst gesteld spoor over het certificaat Gereedschapsmachinist te beschikken en gezien het examen alleen in het Nederlands wordt aangeboden, zou deze groep niet meer inzetbaar zijn.

 

Afspraken met de railinfrabranche

 

Om aan dat probleem tegemoet te komen is de volgende afspraak met de railinfrabranche gemaakt.

Iedere bedienaar/machinist van een voertuig (denk aan alle railgebonden voertuigen en rail-wegvoertuigen) die niet over het certificaat Gereedschapsmachinist beschikt, dient continu door een BBD (Begeleider buiten dienst gesteld spoor) begeleid te worden zodra het voertuig in een buitendienststelling aan het werk is of zich aldaar verplaatst.

Een belangrijke voorwaarde is dat de BBD moet kunnen communiceren met de bedienaar om instructies en aanwijzingen duidelijk over te brengen.

Let op: de bedienaar/machinist dient altijd over aantoonbare deskundigheid te beschikken met betrekking tot het voertuig welke hij/zij bedient.

In de locatiespecifieke RI&E (risico-inventarisatie & -evaluatie) opnemen: ‘stellen BBD indien geen certificaat GMCN overlegd kan worden’.

 

Na circa een jaar wordt bovenstaande afspraak geëvalueerd en opgenomen in het certificeringsschema Gereedschapsmachinist mits die deze zijn waarde heeft bewezen. 

 

Bovenstaande afspraak geldt niet voor een machinist van een kraan op lorries (Krol).

Deze dient altijd te beschikken over het certificaat Gereedschapsmachinist.

 

Gereedschapsmachinisten die de Nederlandse taal niet machtig zijn en ook geen certificaat Veiligheidscommunicatie bezitten, mogen alleen aan de slag samen met een Begeleider buiten dienst gesteld spoor. Foto: ProRail, Stefan Verkerk.