Fusie tussen Werkkamer REV en SWiTSj in het belang van veiliger werken met elektriciteit (trein, metro, tram)

Fusie tussen Werkkamer REV en SWiTSj in het belang van veiliger werken met elektriciteit (trein, metro, tram)

20 dec. 2019
Volgend bericht>>

In september heeft er een fusie plaatsgevonden tussen de Werkkamer Regelgeving Energievoorziening (WK REV) en SWiTSj. De nieuwe werkkamer heet sindsdien Werkkamer Elektrische Veiligheid. De naamsverandering symboliseert tevens de verbreding in focus die met de fusie heeft plaatsgevonden: naast regelgeving (de ‘basis op orde’) is er ook aandacht gekomen voor andere aspecten die de elektrische veiligheid borgen zoals kennis, gedrag, organisatorische aspecten en het versterken van het leervermogen van de sector.

 

 

Wat deed SWiTSj?

Nieuwe initiatieven en ideeën die vanuit SWiTSj kwamen op het gebied van techniek, regelgeving of procedures, werden belegd bij de relevante gremia (Werkkamer Regelgeving EV, Chief Technical Officers (ook een overleg tussen ProRail en aannemers - CTO), Kennistafels etc.).

logo SWiTsj

Andersom kon SWiTSj met een praktijkbril de haalbaarheid en werkbaarheid van nieuwe procedures en regelgeving beoordelen. Concrete resultaten betreffen onder andere: invoering van de “Installatieverantwoordelijke laagspanning”, ondersteuning bij de introductie van de opleiding “Voldoende Onderricht Persoon-retour(stroom)”, een voorlichtingsfilm over de rol van de Werkverantwoordelijke, aanpak problematiek rond retourstroom en netverzwaring, opleiding 25kV, start vernieuwing seinwezeninstallaties, onderzoek naar Krol-incidenten, standaardisering Meldformulier Retourstroomonderbreking etc.

 

oude elektriciteitskast

Veiliger werken met elektriciteit vormt het doel van de nieuwe combinatie van werkkamer en SWiTSj. Bijvoorbeeld door het geven van adviezen over het verminderen van elektriseringsgevaar, dat bij oude elektriciteitskasten (foto) groter is omdat spanningvoerende delen gemakkelijker per ongeluk aangeraakt kunnen worden. Foto: Anne van der Wulp (Van Gelder).

 

Waarom een fusie?

 

Hoewel SWiTSj altijd al formeel onder de Werkkamer Regelgeving Energievoorziening (WK REV) hing, werkten de WK REV en SWiTSj toch redelijk los van elkaar. Daarom is begin 2019 door beide gremia besloten dat een volledige fusie zou leiden tot meer slagkracht en efficiency en – niet onbelangrijk – een bredere vertegenwoordiging vanuit de railinfrabranche in de werkkamer. De deelnemers van SWiTSj zijn namelijk allemaal overgestapt naar de nieuwe Werkkamer Elektrische Veiligheid. Het grote voordeel van de fusie is dat als het gaat om elektrische veiligheid er nu één groep is die de hele branche vertegenwoordigt (ProRail/GVB/ HTM/RET, aannemers, ingenieursbureaus, werkplekbeveiligingsbedrijven en Railcenter) en daardoor snel kan schakelen en doorpakken. Ook kunnen alle aspecten die met elektrische veiligheid te maken hebben (regelgeving, kennis, gedrag, organisatorische setting etc.) nu integraal worden aangepakt.

 

Nieuwe veiliger elektriciteitskast

De nieuwste ontwikkelingen waardoor de kans op elektrisering afneemt, vormen de transparante afschermplaatjes voor de spanningvoerende delen (zoals condensatoren), zoals hier te zien in een kast in het Railcentrum in Amersfoort. Foto: railAlert.

 

Zowel heavy rail als lokaal spoor

Met de fusie is tevens een andere structuur en manier van werken van de Werkkamer Elektrische Veiligheid geïntroduceerd. Er is nu een centrale Regiegroep waarin alle branchepartijen vertegenwoordigd zijn, zowel van heavy rail (trein) als lokaal spoor (metro en tram). Daarnaast wordt het voorbereidend en uitvoerend werk vooral gedaan in werkgroepen die minimaal één vertegenwoordiger hebben in de Regiegroep. De huidige werkgroepen van de WK Elektrische Veiligheid zijn:

•        Werkgroep VVW-HS (hoogspanning)
•        Werkgroep EVH (lokaal spoor, metro, tram)
•        Werkgroep Laagspanning en VVW-LS (laagspanning)
•        Werkgroep Terugdringen Krol-incidenten
•        Werkgroep Kwaliteitsverbetering Werkvoorbereiding
•        Werkgroep Retourproblematiek en netverzwaring
•        Werkgroep Leren van incidenten

 

Met veel enthousiasme is de nieuwe Werkkamer Elektrische Veiligheid (regiegroep en werkgroepen) de afgelopen tijd van start gegaan. We kijken dan ook uit naar een productief en een veiliger 2020.