Voorwaarden voor gebruik fysieke afscherming langs het hoofdspoor niet altijd bekend

Voorwaarden voor gebruik fysieke afscherming langs het hoofdspoor niet altijd bekend

24 apr. 2019
Volgend bericht>>

Sinds een aantal jaren wordt fysieke afscherming gebruikt als werkplekbeveiligingsmiddel tegen aanrijdgevaar langs het hoofdspoor. De Werkkamer Productcertificering van railAlert heeft in de afgelopen jaren twaalf hekwerken gecertificeerd die gebruikt mogen worden onder de voorwaarden zoals beschreven in het VVW-Trein.

 

Uit incidentmeldingen blijkt dat niet iedereen goed op de hoogte is van de voorwaarden en voorschriften waaronder hekwerken geplaatst en gebruikt mogen worden. Dit was voor de Werkkamer reden om een Safety Alert en een best practice op te stellen, waarin de gebruiksrisico’s en de voorwaarden nog eens onder de aandacht worden gebracht. Daarnaast heeft de Werkkamer ook het gebruiksvoorschrift van het recept “houten hekwerk railAlert” aangevuld met normen voor keuring en inspectie.

 

De documenten zijn te vinden onder de volgende links:

Safety Alert

Best Practice

Gebruiksvoorschrift houten hekwerk