Uitschakelen bovenleidingspanning hoofdspoor gaat meestal volgens de regels

Uitschakelen bovenleidingspanning hoofdspoor gaat meestal volgens de regels

24 apr. 2019
Volgend bericht>>

Onderzoek naar de uitvoering van driehonderd schakelopdrachten om de bovenleiding spanningsloos te maken, heeft relatief weinig onregelmatigheden opgeleverd. De tijdens deze uitgevoerde audit geconstateerde afwijkingen van de voorschriften worden hieronder beschreven.

 

Aanleiding voor deze audit vormden vragen en soms ook zorgen uit verschillende bedrijven rond het navolgen van de regels op dit terrein. Overtreding van die regels kan ernstige gevolgen hebben waarbij medewerkers gewond kunnen raken of in het uiterste geval zelfs te maken kunnen krijgen met elektrocutie. Voor de Werkkamer Regelgeving Energievoorziening (EV) van de Stichting railAlert vormde dit de reden om zowel in 2018 als in 2019 onderzoek naar dit zogeheten EV-aanwijsproces te doen. In totaal zijn driehonderd schakelopdrachten beoordeeld op correctheid en volledigheid en is de zogeheten Landelijke Lijst RLN00128 (in beheer bij railAlert) doorgelicht.

 

Belangrijkste conclusies

Alle onderzochte schakelopdrachten zijn tijdens dit onderzoek conform de procedure aangevraagd door een aangewezen werkverantwoordelijke. En op alle driehonderd schakelopdrachten stond een aangewezen ploegleider. Ook positief is het gegeven dat de administratie van railAlert als “up-to-date en overzichtelijk” is beoordeeld. Alle onvolkomenheden uit de schakelopdrachten konden door railAlert nader verklaard worden.
Daartegenover staan ook onregelmatigheden. Door een werkverantwoordelijke is één schakelopdracht aangevraagd voor een bedrijf waar hij niet voor was aangewezen. Op elf schakelopdrachten staan ploegleiders op naam van een ander bedrijf dan waarvoor zij zijn aangewezen en ook dat is niet conform de procedure.

 

Compliment op zijn plaats

Op basis van de uitkomst van de uitgevoerde audit kan railAlert, behalve de hierboven genoemde bevindingen, concluderen dat het aanwijsproces goed gevolgd wordt. Namens de Werkkamer Regelgeving EV is een compliment aan de betrokkenen op zijn plaats.

 

Aandachtspunten

Tot slot komen uit dit onderzoek verschillende aandachtspunten naar voren.

  • Een werkverantwoordelijke of ploegleider moet conform de Landelijke Lijst aangewezen zijn voor de organisatie waarvoor hij de werkzaamheden verricht.
  • Draag er zorg voor dat behaalde opleidingen en certificaten aan railAlert worden doorgegeven zodat de Landelijke Lijst actueel is. Als de aanvrager voor een schakelopdracht niet vermeld staat op de Landelijke Lijst, keurt het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) de schakelopdracht af.
  • Het OBI keurt de schakelopdrachten ook af indien de werkverantwoordelijken en ploegleiders niet voor de juiste organisatie (dat wil zeggen: de organisatie waarvoor de schakelopdracht wordt aangevraagd) op de Landelijke Lijst vermeld staan.
  • EV-incidenten: meld ze altijd zowel aan de werkgever als aan railAlert: mailadres: info@railalert.nl, van ieder incident willen we als branche leren, in het belang van de veiligheid.

 

Tip
Life Saving Rule 7: Voer alleen taken uit die je kunt en mag uitvoeren.

Nadere informatie of vragen over deze audit: Stichting railAlert, info@railalert.nl