Nieuwe samenwerkingen voor railAlert

30 okt. 2018

Nieuwe samenwerkingen voor railAlert

30 okt. 2018

volgend bericht

De Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) en de Stichting railAlert zijn op 1 september gefuseerd. Doel is de veiligheid van alle werknemers in de railinfrabranche te waarborgen. De stichting gaat verder onder de naam Stichting railAlert. Ook is railAlert een samenwerking aangegaan met Ricardo Certification.

 

Onlogische werkwijze

Voormalig SAS-bestuursvoorzitter Eric Weerepas legt uit: ‘We hielden ons allebei bezig met de veiligheid van de mensen in de railinfrabranche. Natuurlijk hadden we onze eigen speerpunten, voor ons lag de focus altijd vooral op arbo-omstandigheden. Maar er zat ook veel overlap in het werk van SAS en railAlert. De werkwijze was niet altijd even logisch. Daarom hebben we besloten tot een fusie. Op deze manier is voor de buitenwereld helder wie we zijn en wat we doen. Ook zijn nu intern de lijnen een stuk korter en overzichtelijker.’

 

Werkkamer Arbo

Samen met Co van der Aa, bestuursvoorzitter van Stichting railAlert, zette Weerepas de fusie in gang. In de nieuwe versie van railAlert is een extra pijler opgenomen die arbo-zaken voor zijn rekening neemt. Weerepas is voorzitter van deze zogeheten Werkkamer Arbo. Zonder instemming van de Werkkamer Arbo wordt er niets aangepast in arbovoorschriften in de railinfrabranche. Van der Aa: ‘Door Arbo in een eigen werkkamer onder te brengen is het geen ondergeschoven kindje. De veiligheid en gezondheid van medewerkers staat hierdoor altijd hoog op de agenda, naast zaken als bijvoorbeeld regelgeving en certificering.’

 

Gevolgen

Volgens beide heren merken medewerkers in de railinfrabranche weinig van de fusie. ‘Hoogstens is te merken dat we sneller en meer gestructureerd werken. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben nu één gesprekspartner om álle veiligheidszaken mee te bespreken. Dat is veel duidelijker.’ De Stichting railAlert verwacht in de toekomst ook de vervoerders te kunnen betrekken, om zo het bewustzijn over werkveiligheid te verbreden.

 

 

Samenwerking Stichting railAlert en Ricardo Certification

railAlert en Ricardo Certification zijn op 11 september 2018 een samenwerkingsovereenkomst aangegaan. Ricardo Certification gaat – evenals Dekra Rail - namens railAlert werkplekbeveiligingsmiddelen certificeren.

 

Productcertificering

In 2014 heeft de spoorinfra-branche besloten alleen nog met gecertificeerde werkplekbeveiligingsmiddelen te werken. Van deze middelen is (onafhankelijk) vastgesteld dat de kwaliteit en veiligheid geborgd is. De werkkamer Productcertificering is verantwoordelijk voor de eisen waaraan de mobiele werkplekbeveiligingsmiddelen moeten voldoen. Inmiddels zijn er ruim 20 gecertificeerde middelen tegen aanrijdgevaar, waaronder kortsluitlansen, hekwerken en installaties voor gegarandeerde waarschuwing. Naar verwachting gaat railAlert ook de volgende middelen nog certificeren:

  • Werkplekbeveiligingsmiddelen voor tram- en metrospoor.
  • Middelen die beschermen tegen elektrocutie.

 

 

Over Ricardo Certification 

Ricardo Certification is een volledig onafhankelijke onderneming binnen de Ricardo Group en is geaccrediteerd tegen de ISO/IEC 17065 (Certification Body), ISO/IEC 17020 type A (Inspection Body) en ISO/IEC 17025 (Testing laboratory). Ricardo Certification heeft ruime ervaring met het testen en certificeren van spoorinfrastructuur, treinbeveiligingssystemen en rollend materieel en is wereldwijd actief vanuit kantoren in Europa, Midden-Oosten en Azië.