Factsheet baanwerken 2016

Factsheet baanwerken 2016

8 sep. 2017
Volgend bericht>>

Op 5 september 2017 heeft ILT de Factsheet inspectie baanwerken 2016 gepubliceerd op haar website.

 

Stichting railAlert onderschrijft de grote lijn in de bevindingen van de inspectiediensten. Met de inspectiediensten is railAlert van mening dat het huidige gebruik van Digitaal VeiligheidsPaspoort (DVP)-dagpassen verbeterd moet worden. In de tweede helft van 2017 wordt het uitgifte- en het registratieproces aangescherpt. En de naleving van de veiligheidsregels is nog steeds onvoldoende. Daarom is railAlert dit jaar gestart met een aangescherpt inspectieregime. Er zijn 4 inspecteurs aangesteld (eind van deze maand worden er nog eens vier inspecteurs aangesteld), die zich volledig richten op de naleving van de veiligheidsregels. Bij zware overtredingen, of bij herhaalde overtredingen, zullen er door ProRail sancties worden opgelegd. Dit kan uiteindelijk leiden tot het intrekken van het DVP, zodat de overtreder geen toegang meer heeft tot werk binnen het spoordomein. Enkele door de inspectiediensten gesignaleerde overtredingen, zoals het werken in zone A onder het regime Taak Eigen Veiligheid of het meewerken van de veiligheidsman, gelden als zware overtredingen die gesanctioneerd zullen gaan worden.

 

Daar staat tegenover dat er op dit moment overbodige veiligheidsregels zijn. Deze hebben geen toegevoegde veiligheidswaarde, maar worden wel als belemmerend ervaren. Daarmee nodigen deze regels uit tot overtreding. Op dit moment wordt het Voorschrift Veilig Werken (VVW-trein) aangepast, zodat de veiligheidsregels beter aansluiten bij de cultuur en het veiligheidsbewustzijn en beter naleefbaar zijn. Onnodige regels worden geëlimineerd en de herziene regels sluiten beter aan op het vakmanschap.

 

Ondanks de mogelijkheden die wij zien voor verbetering, geldt dat het huidige veiligheidsniveau voor baanwerkers in Nederland hoog is. In 2016 was voor het eerst in 10 jaar een dodelijke slachtoffer ten gevolge van aanrijding te betreuren. En ook het aantal bijna-aanrijdingen is de afgelopen jaren sterk gedaald. Anders dan de inspectiediensten vermoeden, heeft railAlert geen aanleiding aan te nemen dat de registratiegraad is gedaald. De meldingen die ProRail registreert, zijn afkomstig van machinisten, die deze meldingen in 2016 op dezelfde wijze deden als in de jaren daarvoor. railAlert is wel van mening dat de meldingsdiscipline ten aanzien van overige incidenten, niet zijnde bijna-aanrijdingen, verbeterd moet worden.

 

De Factsheet inspectie baanwerken 2016 is via onderstaande link te downloaden.

 

Factsheet baanwerken 2016