Op woensdag 4 oktober is online een toelichting gegeven op het nieuwe concept Vvw aanrijdgevaar trein (Vvw-at).
Dit document, ter vervanging van het oude Vvw-trein (2013) dat voortaan Vvw aanrijdgevaar trein (Vvw-at) zal heten, is ter toetsing aangeboden aan de Nederlandse Arbeidsinspectie (NL-A). railAlert heeft besloten om, vooruitlopend op de goedkeuring, de branche alvast te informeren over de stand van zaken op dit moment en over de te verwachten vervolgstappen.
Hieronder vind u meer informatie om terug te kijken en door te nemen.
- Trailer Vvw-at
- Uitzending Vvw-at om terug te kijken
- Presentatiesheets van Vvw-at
- Vragen en antwoorden (FAQ) - zie hieronder
Bekijk het nieuwe concept Vvw-at en onderbouwende documenten.
Hierbij dient nadrukkelijk vermeld te worden dat de NL-A nog goedkeuring dient te geven en dat er daarom nog wijzigingen kunnen plaatsvinden.
Filter op onderwerp
Vvw-at toepassing
-
Nee, alleen Artikel 3.2 (Inrichting arbeidsplaatsen – algemene vereisten) en Artikel 3.14 (Inrichting arbeidsplaatsen - verbindingswegen) zijn van toepassingen getoetst door de NLA.
-
Er geen uitzondering voor het gebied Zee - Zevenaar.
-
Het Vvw-at is voor werkzaamheden die in of nabij de railinfrastructuur worden uitgevoerd. Dit betekent dat er vooral naar aanrijdgevaar gekeken wordt en niet of je wel of niet aan het werken bent aan de railinfrastructuur. Denk hierbij ook aan andere opdrachtgevers zoals lokaal-spoorbeheerders, NS Stations, gemeentes en dergelijke.
-
Blijft de dagpas nog bestaan? De leveranciers maken hier nog veel gebruik van.
Ja, dit ligt in de werkkamer DVP.
Vvw-at inhoud voorschrift
-
Dat is een correcte opmerking. De RIE is nog niet aangepast aan de bevindingen uit het MO/PO onderzoek voor de BZB. Dit zal alsnog gebeuren.
-
Jazeker, er is gebruik gemaakt van de evaluatie in 2016 door Horvat. Daarnaast zijn er RI&E's gemaakt voor de generieke maatregelen, zoals bijvoorbeeld FA, GW of PW/GRW die ook in de huidige regelgeving staan, om vast te kunnen stellen of de maatregelen de veiligheid voldoende borgen. Zie hiervoor bijlage 1 van het Onderbouwingsdocument.
-
Zijn de opgestelde "best practices" verwerkt (b.v. werken in hoge seinen vanaf de vaste ladder).
Alleen Best Practice ‘Niet spoorgebonden voertuigen’ is verwerkt. Daarnaast is een aantal (concept) Brancherichtlijnen verwerkt. [Zie 'Concept Onderbouwingsdocument Vvw-at' op https://www.railalert.nl/regelgeving/faq-regelgeving-aanrijdgevaar-hoofdspoor-trein/eerste vraag]. Nog niet verwerkt zijn de concepten: ‘Beheersing risico’s bij gebruik FA op 2.00 m’ en ‘Bedienen infra-elementen binnen BD’.
-
Hier is wel over gesproken maar dit zou de invoering voor het nieuwe Vvw-at verder vertragen. Het klopt dat het verwarrend is, maar het valt buiten de scope.
-
In het VVW AT staat omschreven hoe en onder welke voorwaarden er gewerkt kan worden in een werkplekbeveiligingsklasse. Hierbij moet altijd de AHS gevolgd worden. Uitgangspunt hierbij is 'buitendienst tenzij...' Het voorschrijven bij werkzaamheden in welke werkplekbeveiligingsklasse deze minimaal uitgevoerd meten worden is vastgelegd in het V&G-Ontwerpplan.
-
De aankondigingstijd van een overweg kan vooraf worden bepaald vanaf bijvoorbeeld een OBE-blad. Daarnaast is het invullen van een standaard RI&E verplicht. In deze standaard RI&E wordt ook gekeken naar het type werkzaamheden dat er uitgevoerd gaat worden.
-
De taken en rollen binnen het nieuwe Vvw-at zijn niet veranderd.
-
Deze definitie is gebaseerd op de Arbowet artikel 3.
-
Ja, wij hebben bij het opstellen van de voorschriften en in de specifieke RI&E voor het combineren van taken ook de belastbaarheid meegewogen. Daarnaast kan de persoonlijke belastbaarheid per persoon inderdaad verschillen. Hier zal rekening mee moeten worden gehouden in de praktijk.
-
Er worden op dit moment geen werkzaamheden verdeeld waarbij als maatregel de werkplekbeveiligingsklasse Beheerste Toelating (BT) wordt voorgeschreven.
Bij BT is er sprake van één schil, die wordt aangebracht door de LWB na toestemming van een TRDL.
In sommige bestekken van ProRail wordt op dit moment wel voorgeschreven dat er commerciele treinen tijdens een BD van en naar een bedrijfsaansluiting dienen te rijden. Dit wordt regelmatig ook beheerste toelating genoemd maar is zeker niet gelijk aan de werkplekbeveiligingsklasse Beheerste Toelating. Hier is sprake van 'beheerst toelaten'. De beide schilllen (schil TRDL en schil LWB) blijven intact. -
Er komt een aanvulling voor de reflectie eisen (conform NEN-EN 20471) voor de werkbroek. Deze zal in het huisreglement van ProRail (RLN000300) worden opgenomen. Hierover wordt binnenkort (Q4-2023) door ProRail gecommuniceerd inclusief contractering, overgangsregeling, etc.
Vvw-at werkwijze
-
Enerzijds wordt er aan gedacht dat we de medewerkers beter moeten voorlichten van de meest gezonde manier van nachtwerk. Hierover zal railAlert begin volgend jaar starten met voorlichtingssessies. Anderzijds zullen we samen ook met vervoerders in overleg blijven hoe de beschikbare capaciteit optimaal kan worden benut. Groei van goederenvervoer kent uitdagingen, ook onderhoud zal daarin specifiek worden meegenomen.
-
Capaciteit op het spoor is een schaars goed, zowel 's-nachts als overdag. Eén van de mogelijkheden die we in de toekomst zien is het verbeteren van regelgeving omtrent beheerst toelaten van treinen, waarbij onbenutte capaciteit vanuit logistieke treincapaciteit en benodigde onderhouds- dan wel projectcapaciteit, beter kan worden benut en veilig worden gecombineerd.
Een andere invalshoek is bv, nieuwe mogelijkheden die vernieuwing van de spoorbeveiliging (ERTMS) met zich gaat meebrengen. Hierbij maakt het beveiligen van spoor een ICT sprong en daardoor ontstaan mogelijkheden tot eenvoudiger beveiligen van buitendienststellingen. Dit zal leiden tot betere benutting van capaciteit van het spoor.Let wel dit zijn ideeën - hiervoor dient nog onderzoek te worden gedaan en regelgeving te worden opgezet.
-
Het nieuwe VVW heeft geen directe gevolgen op de grootte van de TVP's.
-
Komt er voor de vijf RI&E's een vast format of dienen de aannemers daar zelf invulling aan te geven?
De 5 RIE's voor specifieke situaties hebben een vast format, met een vast aantal onderwerpen en keuzemogelijkheden. Bekijk deze link en ga dan naar 'Bijlage 9. RIE&s voor specifieke situaties'
-
Welke format RI&E wordt standaard? Er is nu een nieuw format vanuit ProRail verplicht gesteld.
De 5 RI&E's hebben dezelfde format als het format dat ProRail hanteert. In deze standaard RI&E's zijn er wel verbanden gelegd tussen een risico en de beoordeling van een risico zodat branchebreed de bijbehoerende maatregel hetzelfde zal zijn.
Vvw-at TEV
-
Generieke TEV kan je nog steeds maken met een toevoeging als er ergens locatie specifieke aanvullingen zijn.
- in de instructie TEV/BZB dienen de locaties waar mag (overeenkomstig tabel 8.1) en kan worden overgestoken specifiek benoemd te zijn;
- Wie als TEV buiten activiteiten gaat uitvoeren dient vooraf bekend te zijn met de locatie en de lokale risico’s.
- Medewerkers met taak eigen veiligheid (TEV) of een beperkt zelfstandig betreder (BZB) mogen zelfstandig lopen over het schouw- en inspectiepad.
-
In het verleden heeft de NLA aan de werkkamer Aanrijdgevaar Trein aangegeven dat zij het vreemd vonden dat een persoon zonder enige keuring sporen mag oversteken. Dit ging vooral over de vraag of iemand wel capabel is en/of deze persoon fysiek wel in staat is om over te steken.
-
Mag een TEV nog bezoekers begeleiden, zoals auditoren?
Iemand met DVP en TEV (of BZB) is alleen voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk. Hierdoor kan hij dus nooit een bezoeker begeleiden. Of de bezoeker nou een dagpas of DVP zonder TEV/BZB heeft. Als er bijvoorbeeld een auditeur mee moet met iemand met DVP+TEV zal er een grenswachter moeten worden gesteld (want ze begeven zich in Zone B). TEV en BZB zijn geen geldige certificaten zoals LBW, GRW en VHM dat wel zijn.
NB: het eerdere antwoord op deze vraag in de uitzending en in de FAQ, dat dat wel is toegestaan als de bezoeker maar een dagpas heeft, was dus onjuist!
-
Het openen van EV-kasten is alleen toegestaan als men dit ook vanuit haar of zijn rol mag en daarvoor opgeleid is. Het antwoord op de vraag "mag de TEV daar zijn/haar werkzaamhede verrichten" zal uit de RI&E moeten blijken. Staat de kast bijvoorbeeld in de veilige zones zoals zone C en verder; aan welke kant gaan de deuren open gaan en hoe staat de medewerker richting het spoor opgesteld?
-
De WB-V stelt de instructie op en deze wordt gegeven door een WB-U. De instructie mag niet langer geldig zijn dan 1 jaar.
-
Is het aantal personen dat gezamenlijk met TEV mag werken gewijzigd?
De WB-V stelt de instructie op en deze wordt gegeven door een WB-U. De instructie mag niet langer geldig zijn dan 1 jaar.
-
Is het aantal personen dat gezamenlijk met TEV mag werken gewijzigd?
Nee, werken is buiten zone C, aan- en afvoer mag nog steeds. Op het perron geen maximaal aantal personen.
-
Nee, de regelgeving is nog niet van kracht en de opleidingen zijn nog niet aangepast. De overgangsperiode zal gebruikt worden om de certificeringsschema's en de opleidingen aan te passen. Daarna zullen de nieuwe opleidingen worden aangeboden. Het is nog onduidelijk hoe met de geldigheidsduur van de huidige opleidingen zal worden omgegaan.
Vvw-at BZB
-
Het is aan de werkgever om te bepalen aan wie hij de taak BZB toebedeeld, deze moet dan MO gekeurd zijn en een minimaal 80 uren buiten werkzaam is. De MO keuring en BZB taak worden dan opgenomen in de DVP pas en vastgelegd in personeelsdossier. Dagpassen zijn uitgesloten van BZB taak. Zie Vvw-at 10.5.1
-
Is er in het geval er twee BZB-ers zijn sprake van groepsvorming?
Nee, het is toegestaan om 2 personen met taak BZB langs het spoor en sporen over te laten steken. De BZB's dienen wel allebei geïnstrueerd te worden, beide hebben een locatie specifieke instructie bij zich.
-
Waarom is alleen een MO keuring verplicht voor de BZB en waarom geen PO keuring?
Hier is over gesproken met een specialist die ook de andere veiligheidsfuncties had gekwalificeerd en hieruit is gekomen dat de verantwoordelijkheden van een persoon met de taak BZB psychologisch op laag wordt ingeschat , hierdoor is het niet noodzakelijk is om deze taak PO te laten testen.
-
Ja zie Vvw-at 10.5.1.
-
Kan een BZB zelf zijn DVP pas scannen?
Dit valt onder de werkkamer DVP. De opzet is dat eenieder die zelfstandig aan het werk is zich moet aan- en afmelden.
-
Moet een BZB ook een praktijkbeoordeling hebben?
Nee
-
Komt er in de toekomst ook een certificaat voor de taak BZB?
Nee voor de BZB taak is geen opleiding, het is de verantwoordelijkheid van de werkgever wie hij voor deze taak geschikt vindt. De werkgever en medewerker moeten wel voldoen aan de voorwaarden gesteld in Vvw-at 10.5.1.
-
Hoeveel BZB personen mogen met een eigen instructie zich samen langs het spoor begeven?
2 personen zie Vvw-at 8.2.2 en 10.5.1
-
Deze locatiespecifieke risico's dienen zodanig te worden vastgelegd zodat een TEV/BZB deze kan inzien en veilig kan toepassen. Hiervoor wordt geen vast format voorgeschreven.
-
Zie 10.5.1. De MO keuring en BZB taak dienen vastgelegd te worden op het DVP, ook dient de werkgever dit op te nemen in het personeelsdossier.
Vvw-at opleidingen
-
Voor wie zijn de NVW opleidingen verplicht? Of is dit vrijblijvend?
Opleidingen zijn in eerste instantie altijd vrijblijvend; daarentegen zijn examen en scholing verplicht. Dit is per taak en functie uitgewerkt en valt onder de werkkamer Persoonscertificering.
-
Deze blijven gehandhaafd, de kern van de taken verandert niet. Voor enkele WB-taken zullen we kijken hoe we deze op dikte krijgen naar de nieuwe regels.
Vvw-at implementatie
-
Worden de wijzigingen meegenomen in de aankomende aanbestedingen?
Wijzigingen ten aanzien van nieuwe VVT-AT worden meegenomen in de overgangsregeling die wordt gepubliceerd via railAlert. Uiteraard staat het buiten kijf dat hier duidelijkheid over komt.
-
In verschillende werkgroepen en werkkamers wordt hier aandacht aan gegeven, daarnaast verandert er inhoudelijk aan de taken weinig.
-
Hebben we, en hoe lang krijgen we, als branche voor de implementatie.
We gaan ervan uit dat de implementatie tussen de 6 en 12 maanden zal zijn vanaf het moment dat er goedkeuring en publicatie is. Met de NLA is afgesproken dat de branche de ingangsdatum kan aangeven en dat er pas daarna zal worden gehandhaafd .